4 września Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego modernizacji śmigłowców W-3 Wojsk Lądowych do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki).

56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu operuje flotą siedmiu W-3PL Głuszec, po tym jak jeden z nich został utracony w wypadku 22 czerwca 2017 w rejonie miejscowości Massanzago, we włoskiej prowincji Padwa. Śmigłowiec brał udział w kursie standaryzacyjnym bojowego poszukiwania i ratownictwa APROC-2017, razem z innym W-3PL i dwoma śmigłowcami szturmowymi Mi-24. /Zdjęcie: 56. Baza Lotnicza

56. Baza Lotnicza w Inowrocławiu operuje flotą siedmiu W-3PL Głuszec, po tym jak jeden z nich został utracony w wypadku 22 czerwca 2017 w rejonie miejscowości Massanzago, we włoskiej prowincji Padwa. Śmigłowiec brał udział w kursie standaryzacyjnym bojowego poszukiwania i ratownictwa APROC-2017, razem z innym W-3PL i dwoma śmigłowcami szturmowymi Mi-24. /Zdjęcie: 56. Baza Lotnicza

IU MON chce przeprowadzić dialog techniczny pomiędzy październikiem 2018, a lutym 2019. Obejmie on ocenę spełnienia przez śmigłowce W-3 Sokół wstępnie określonych wymagań, kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania, ram czasowych modernizacji, uwarunkowań zabezpieczenia technicznego i logistycznego oraz szkolenia.

Wymogi specjalistyczne zostaną przekazane chętnym wykonawcom w postaci zapytania o informację. Termin nadsyłania zgłoszeń do udziału w postępowaniu minie 21 września. Wiadomo jednak, że podczas posiedzenia Sejmu 15 czerwca 2018 sekretarz stanu w MON, Wojciech Skurkiewicz przekazał, że zakres modernizacji W-3 będzie bazował na rozwiązaniach wcześniej zastosowanych w śmigłowcach W-3PL Głuszec, a szczegóły projektu są omawiane w ministerstwie (MW wycofa śmigłowce SH-2G, 2018-05-15).

Co ciekawe, na tegorocznym MSPO w Kielcach izraelskie przedsiębiorstwo Rafael Advanced Defence Systems zaprezentowało przeciwpancerny pocisk kierowany (ppk) Spike ER2 o zasięgu 16 km, prezentowany jako element modernizacji śmigłowców szturmowych Mi-24D/W, jak i W-3 Sokół. Na zeszłorocznej edycji targów proponowano z kolei integrację W-3PL Głuszec z ppk Spike ER (8 km) lub Spike NLOS (25 km) (Spike ER2 ujawniony, 2018-09-01).

Analiza
W-3PL Głuszec jest to wielozadaniowa wersja śmigłowca wsparcia bojowego. Główne udoskonalenia względem Sokoła to zwiększenie możliwości bojowych (w tym dostosowanie do lotów nocnych i w każdych warunkach pogodowych) oraz zwiększenie możliwości bojowego ratownictwa medycznego (CSAR). Wiropłaty wyposażono w nowoczesną awionikę, komputer misji, głowicę optoelektroniczną i szeroki wachlarz uzbrojenia. Są to 12,7-mm wkm WKM-Bz w zdalnie sterowanym stanowisku WS-4610, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych S-5 lub S-8, system minowania narzutowego Platan z minami MN-121, system bomb małych wagomiarów, wyrzutnie Gad dla lotniczej wersji przeciwlotniczych pocisków S-2M Strzała oraz dwa zasobniki UPK-23-250 dla 23-mm działka GSz-23Ł. Za modernizację W-3PL odpowiadają zakłady PZL Świdnik i Instytut Techniczny Wojsk Lądowych.

Głuszec to najnowocześniejszy śmigłowiec Wojska Polskiego, które po wypadku jednego z nich we Włoszech 22 czerwca 2017, dysponuje flotą siedmiu wiropłatów w 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu. Warto odnotować, że w przeszłości opracowano projekt wersji szturmowej W-3B Jastrząb czy prototypy wersji przeciwpancernej W-3WB Huzar (W-3K Kentron), testowanej w RPA, czy bojowych W-3WS/MS i W-3U Salamandra. Wojska Lądowe z kolei dysponują obecnie flotą 39 wiropłatów w wersji transportowej W-3T, wsparcia bojowego W-3W i W-3WA oraz W-3PL Głuszec (PGZ kupuje Zakład Napędów Lotniczych, 2018-09-03).