Na początku maja amerykański Korpus Piechoty Morskiej (US Marince Corps, USMC) zapowiedział przywrócenie do służby liniowej dwóch bezzałogowych śmigłowców Kaman K-Max (CQ-24A). Śmigłowce pozostawały zmagazynowane od końca września 2015. Wcześniej, charakterystyczne wiropłaty zbudowane w układzie krzyżowym (Fletnnera), były wykorzystywane przez amerykańskie wojsko podczas Operacji Enduring Freedom w Afganistanie w latach 2011-2013.

Prace nad bezzałogowym wariantem K-Max dla USMC rozpoczęto w 2007 i powierzono je koncernowi Lockheed Martin. 17 grudnia 2011 dwa wiropłaty rozpoczęły loty specjalne nad Afganistanem. Trzeci służył do testów dostarczania ładunków z wysoką precyzją (do 3 metrów), które odbyły się w USA. Jeden z nich rozbił się w Afganistanie 5 czerwca 2013. W 2015 Kaman Aerospace wznowiła produkcję załogowych wiropłatów, wstrzymaną w 2003. Od 2020 wariant bezzałogowy będzie oferowany na rynek cywilny, podobnie jak wcześniej załogowy / Zdjęcie: USMC

Prace nad bezzałogowym wariantem K-Max dla USMC rozpoczęto w 2007 i powierzono je koncernowi Lockheed Martin. 17 grudnia 2011 dwa wiropłaty rozpoczęły loty specjalne nad Afganistanem. Trzeci służył do testów dostarczania ładunków z wysoką precyzją (do 3 metrów), które odbyły się w USA. Jeden z nich rozbił się w Afganistanie 5 czerwca 2013. W 2015 Kaman Aerospace wznowiła produkcję załogowych wiropłatów, wstrzymaną w 2003. Od 2020 wariant bezzałogowy będzie oferowany na rynek cywilny, podobnie jak wcześniej załogowy / Zdjęcie: USMC

Oba K-Max znajdują się obecnie w bazie lotniczej MCAS Yuma w stanie Arizona. Już wkrótce zostaną przetransportowane do zakładów spółki Kaman Aerospace w Bloomfield w stanie Connecticut, gdzie zostaną przywrócone do wykonywania lotów. Zostaną także wyposażone w nowe urządzenia pokładowe, umożliwiające wykonywania bezzałogowych, autonomicznych lotów. Dowództwo USMC planuje podjąć współpracę ze spółką w celu opracowania nowych technologii autonomicznych lotów bezzałogowych.

Podczas swojej 33-miesięcznej służby w Afganistanie oba śmigłowce wykonały około 2000 misji o łącznym nalocie 2150 godzin, przewożąc 2250 ton ładunków. Był to ekwiwalent 900 konwojów lądowych przy łącznym czasie 46 tys. godzin narażenia na ostrzał czy improwizowane ładunki wybuchowe. Udźwig śmigłowca wynosi 2722 kg (6000 funtów). Śmigłowce latały wyłącznie w nocy pomiędzy wysuniętymi bazami operacyjnymi i odległymi placówkami.

USMC, wraz z biurem badawczym US Navy (Office of Naval Research, ONR) pracuje nad demonstracją i wdrożeniem autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System). Wykorzystywaną platformą do testów jest bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczona jako AEH-1), ale niewykluczone, że TALOS zostanie zintegrowany z CQ-24A (Demonstracja systemuTALOS w USMC, 2018-05-19).