8 stycznia amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisała umowę o wartości 58 905 062 USD (217,39 mln zł) ze spółką Lockheed Martin Missiles and Fire Control w programie szybującego pocisku hipersonicznego OpFires (Operational Fires). Inicjatywa jest realizowana wspólnie z wojskami lądowymi (US Army), a Lockheed Martin wszedł do trzeciej fazy programu w styczniu 2020 (Lockheed Martin zbuduje prototyp OpFires, 2020-01-17).
Podczas wirtualnej waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2020 (stowarzyszenia Association of the United States Army), 13 października ub. r. Lockheed Martin wspólnie z agencją DARPA zaprezentowali wizualizację transportera wyrzutni Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks) w wersji Palletized Load System z trzema kontenerami transportowo-startowymi wraz z pociskiem-nosicielem szybującego pocisku hipersonicznego / Grafika: Lockheed Martin
Aneks obejmuje dalsze prace rozwojowe przy pracach integracyjnych, testy w ramach fazy redukcji ryzyka, w celu osiągnięcia dojrzałości technologii do projektu na poziomie systemu. W momencie podpisania aneksu, na prace badawczo-rozwojowe (B+R) w ramach programu OpFires zarezerwowano środki w wysokości 18 505 167 USD (68,3 mln zł) w ramach budżetów obronnych na lata 2020 i 2021. Prace będą realizowane w Grand Prairie w Teksasie (57%), Huntsville w Alabamie (11%) i Elkton w Maryland (32%), z szacowaną datą ich zakończenia w styczniu 2022, po czym w tym samym roku mają rozpocząć się próby prototypu systemu.
Program OpFires ma na celu zademonstrowanie możliwości mobilnego, naziemnego systemu rakietowego z szybującymi pociskami hipersonicznymi do skuteczniejszego przenika wielowarstwowych systemów obrony powietrznej przeciwnika oraz precyzyjnego i natychmiastowego rażenia wrażliwych celów naziemnych.
Faza trzecia, w której uczestniczy Lockheed Martin, dotyczy opracowania projektu, budowy prototypu i demonstracji komponentu systemu uzbrojenia. Zostanie on zintegrowany z opracowywanym zespołem napędowym pocisku rakietowego nosiciela i transporterem wyrzutnią, systemami elektronicznymi i głowicą bojową, w ramach pierwszej i drugiej fazy. Pod kątem wykorzystania jako zespół napędowy pocisku-nosiciela w kwietniu ub. r. został przetestowany przez spółkę Sierra Nevada Corporation hybrydowy silnik rakietowy Vortex o ciągu 13 608 kg (30 000 funtów) (Sierra Nevada testuje silnik hipersoniczny, 2020-04-06).
System ma wykorzystywać uniwersalny kadłub hipersonicznego pocisku szybującego o kryptonimie C-HGB (Common-Hypersonic Glide Body), którego prototyp został przetestowany 19 marca 2020. Został on opracowany przez Dynetics Technical Solutions (DTS) i Lockheed Martin, w ramach konsorcjum w realizowanym od sierpnia 2019 na zlecenie US Army programie LRHW (Long Range Hypersonic Weapon) (USA: Test hipersonicznego C-HGB, 2020-03-21).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.