12 lutego niemiecki Bundestag zaakceptował podział prac ze stroną francuską w ramach fazy demonstracyjnej 1A programu rozwoju samolotu wielozadaniowego 6. generacji FCAS (Future Combat Air System). Niemcy zgodziły się na podział kosztów, szacowanego na 155 mln EUR (660 mln zł), po równo – 77,5 mln EUR (330 mln zł). Hiszpania, która dołączyła do programu w czerwcu 2019, nadal negocjuje zakres i koszty swojego zaangażowania i prawdopodobnie włączy się w prace w trzecim kwartale 2020.
W programie FCAS uczestniczą Francja, Niemcy i Hiszpania. Ponadto, Japonia prowadzi rozmowy z partnerami europejskimi (także z brytyjsko-włosko-szwedzkim Team Tempest) w sprawie ewentualnej kooperacji w rodzimym programie F-X / Zdjęcie: Michał Jarocki
Faza demonstracyjna 1A potrwa 18 miesięcy i jej ramach zostanie dopracowany szczegółowy projekt techniczny demonstrator technologii samolotu nowej generacji NGF (New Generation Fighter), wspierającego go bojowego, bezzałogowego statku powietrznego RC (Remote Carrier) oraz sieci kontroli ACC (Air Combat Cloud), przeznaczonej do analizy zbieranych danych w czasie rzeczywistym, wspomagania procesu decyzyjnego i zabezpieczeń cybernetycznych (Wizja japońskiego F-X, 2020-02-06).
W szczególności obejmie zaprojektowanie płatowców dla NGF i RC (w tym architektury systemów pokładowych, układów aerodynamicznych, integracji uzbrojenia i konfiguracji demonstratorów technologii) oraz zespołu napędowego, czujników i ich integracji. Ponadto, opracowane zostanie środowisko symulacji, strategie integracji i testowania oraz wstępny pakiet technologii rozwoju (Pierwsze kontrakty FCAS, 2019-02-07).
Zadania w ramach fazy 1A będą realizowane w siedmiu zakresach technologicznych, z których pięć zostało już zatwierdzonych. Płatowiec NGF zostanie opracowany przez francuski Dassault Aviation, a partnerem będzie europejski Airbus Defence and Space. Zespół napędowy do niego zostanie opracowany przez spółkę joint venture francuskiego Safran Aircraft Engines i niemieckiego MTU Aero Engines w ramach programu Turenne 2 (Joint venture Safran i MTU, 2019-12-06).
Z kolei bezzałogowy RC powstanie w kooperacji Airbusa z europejskim MBDA, a sieć ACC – w kooperacji Airbusa z francuskim Thalesem. Całość prac i ich spójność zostanie podzielona po równo: po stronie francuskiej między Dassault i Safranem, a po stronie niemieckiej między Airbusem i MTU (SIAE2019: Nowości MBDA, 2019-06-19; Airbus ujawnił LOUT, 2019-11-05).
Pozostałe dwie płaszczyzny technologiczne – dotyczące pakietu czujników pokładowych i przenoszonych oraz redukcji sygnatur radiolokacyjnych (technologii stealth) zostaną określone w drugiej połowie 2020, prawdopodobnie uwzględniając udział hiszpańskiej spółki Indra, która została wytypowana przez hiszpański rząd jako główny partner przemysłowy programu (Hiszpania dołączy do FCAS?, 2018-12-05).
Kolejnym etapem będzie rozpoczęcie fazy demonstracyjnej 1B po pomyślnym zakończeniu w sierpniu 2021 fazy 1A. Oblot demonstratorów technologii NGF i RC zaplanowano wstępnie na 2026. Demonstrator NGF otrzyma dwa silniki turbowentylatorowe Snecma M88 o ciągu 75 kN z dopalaniem. Oblot prototypu NGF, który zostanie wyposażony w nowy, potężniejszy zespół napędowy, nastąpi nie wcześniej niż w 2038 (SIAE 2019: Pełnowymiarowy FCAS, 2019-06-18).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.