22 maja Ministerstwo Obrony Indii poinformowało, że wojska lotnicze (Bhartiya Vāyu Senā) przeprowadziły drugą próbę lotniczego supersonicznego pocisku manewrującego BrahMos-A, zintegrowanego z samolotem wielozadaniowym Su-30MKI. BrahMos-A jest zmniejszonym wariantem pocisku PJ-10, rozwijanego w kooperacji z Rosją. Pierwsza próba tej wersji odbyła się 22 listopada 2017.

Prace nad pierwszymi wariantami BrahMos rozpoczęły się w 1998. Bazową konstrukcją był rosyjski pocisk manewrujący P-800 Oniks/Jachont. Od 2011 trwają prace nad budową pocisku następnej generacji, który otrzymał oznaczenie BrahMos-II (K), a 11 marca 2017 po raz pierwszy przetestowano wersję pocisku o wydłużonym zasięgu BrahMos-ER. Testowany BrahMos-A jest kolejną wersją rozwojową o zredukowanej masie 2,2 t.

Prace nad pierwszymi wariantami BrahMos rozpoczęły się w 1998. Bazową konstrukcją był rosyjski pocisk manewrujący P-800 Oniks/Jachont. Od 2011 trwają prace nad budową pocisku następnej generacji, który otrzymał oznaczenie BrahMos-II (K), a 11 marca 2017 po raz pierwszy przetestowano wersję pocisku o wydłużonym zasięgu BrahMos-ER. Testowany BrahMos-A jest kolejną wersją rozwojową o zredukowanej masie 2,2 t.

Zgodnie z komunikatem prasowym, pocisk został płynnie odpalony w bliżej nieokreślonej lokalizacji i bezpośrednio raził cel naziemny po wcześniej wyznaczonej trajektorii. Próba była częścią serii końcowych testów certyfikacyjnych etapu badawczo-rozwojowego. Po ich zakończeniu pocisk zostanie wprowadzony do uzbrojenia. Podczas wcześniejszej próby cel stanowiła jednostka pływająca na wodach Zatoki Bengalskiej. Natomiast oblot Su-30MKI z demonstratorem technologii, związany z charakterystykami aerodynamicznymi pocisku, został przeprowadzony 25 czerwca 2016. Pocisk wyposażono wówczas w głowicę kinetyczną i zestaw czujników do pomiarów parametrów lotu.

Najnowszą próbę nadzorowały rządowa Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) oraz spółki BAPL (BrahMos Aerospace Private Limited), produkująca pociski i Hindustan Aeronautics Limited (HAL), odpowiedzialna za integrację z Su-30MKI. BrahMos-A ma szacowany zasięg operacyjny około 400 km i może być odpalany z pułapu od 500 do 14 000 m ze specjalnie dostosowanego centralnego węzła podkadłubowego samolotów Su-30MKI. Po odpaleniu pocisk leci na pułapie 100-150 m, a w końcowym etapie opada na pułap 15 m i razi cel z prędkością rzędu Ma2,8.

Pocisk jest przenoszony na zmodyfikowanym centralnym węźle podkadłubowym Su-30MKI. Wojska lotnicze Indii planują zakup 200 pocisków BrahMos-A dla 40 zmodyfikowanych samolotów. /Zdjęcia: Bhartiya Vāyu Senā

Pocisk jest przenoszony na zmodyfikowanym centralnym węźle podkadłubowym Su-30MKI. Wojska lotnicze Indii planują zakup 200 pocisków BrahMos-A dla 40 zmodyfikowanych samolotów. /Zdjęcia: Bhartiya Vāyu Senā

Indie dążą nie tylko do zwiększenia liczby platform przenoszących pociski z rodziny BrahMos, ale także uniezależnienia się od komponentów rosyjskich. Jak dotąd w przypadku nowej serii pocisków odpalanych z wyrzutni mobilnej MAL, zastosowano lokalnej produkcji system paliwowy oraz w kompozytowe struktury kadłuba. Ma to związek również z planami eksportowymi pocisków (BrahMos bardziej indyjski, 2018-05-24).