Przejdź do serwisu tematycznego

Półtora tysiąca samochodów ciężarowych dla sił zbrojnych Kanady

Podczas targów CANSEC 2024 w Kanadzie, tamtejsze Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło umowę w programie Logistics Vehicle Modernisation na zakup nowej floty lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych wraz z przyczepami dla wojsk lądowych.

Podczas zaplanowanych na 29-30 maja targów CANSEC 2024 w Ottawie, organizowanych przez stowarzyszenie CADSI (Canadian Association of Defence and Security Industries), Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady ogłosiło podpisanie umowy ramowej w programie Logistics Vehicle Modernisation (LVM) na zakup nowej floty lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych wraz z przyczepami dla wojsk lądowych (Canadian Army; Armée canadienne).

Mercedes-Benz Zetros / Zdjęcie: Mercedes-Benz

Minister obrony Bill Blair poinformował o zawarciu umowy z konsorcjum Power Team, złożonego ze spółek General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-Canada), Marshall Canada, Mercedes-Benz, Soframe i Manac w programie LVM o wartości 2,58 mld CAD (7,46 mld zł).

Pojazdy lekkie otrzymały kryptonim LSVW (Light Support Vehicle Wheeled), a ciężkie HSVW (Heavy Logistics Vehicle Wheeled).

W ramach dwóch umów wykonawczych złożono zamówienia na ponad 1500 lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych, a także na powiązany sprzęt, taki jak zestawy ochrony balistycznej (opancerzone kabiny), moduły specjalistyczne, kontenery logistyczne i przyczepy.

Nowa flota pojazdów logistycznych umożliwi transport większych ładunków, personelu, sprzętu i zaopatrzenia, zapewniając jednocześnie większą mobilność i ochronę żołnierzom. Pojazdy będą wykorzystywane do wspierania szeregu operacji w kraju i za granicą, w tym pomocy w przypadku katastrof, wsparcia działań bojowych i misji pokojowych.

Pierwsza umowa wykonawcza o wartości 1,5 mld CAD (4,33 mld zł) obejmie zakup ponad 1000 lekkich i około 500 ciężkich samochodów ciężarowych. Drugi kontrakt przewiduje również wsparcie serwisowe przez 25 lat, o łącznej potencjalnej wartości 1,08 mld CAD (3,12 mld zł). Dostawcą lekkich samochodów będzie Mercedes-Benz, który zaoferował model Zetros.

Po raz pierwszy został zaprezentowany na targach Eurosatory w Paryżu w 2008. Od 2012 są na wyposażeniu Bundeswehry w liczbie 110 egzemplarzy. Zostały też zamówione przez Algierię, Australię, Arabię Saudyjską, Bułgarię, Chile, Finlandię, Kostarykę, Litwę, Jordanię, Meksyk, Polskę, Turcję i Ukrainę. W dalszej kolejności, oprócz Kanady, trafią też do Argentyny i Kambodży (Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 dla Wojska Polskiego, Litwa odbiera zestawy transportowe).

Moduły specjalistyczne, które można zintegrować na podwoziu Mercedes-Benz Zetros, zostaną wyprodukowane przez spółkę Marshall i zaprojektowano je tak, aby można je było wymieniać między konfiguracjami lekkimi i ciężkimi. Taka modułowość pozwoli na szybkie dostosowanie się do zróżnicowanych potrzeb, niezależnie od tego, czy będą to misje logistyczne, wsparcia medycznego czy dowodzenia zgrupowaniem wojsk.

Oczekuje się, że dostawy nowych pojazdów rozpoczną się jesienią 2027 i stopniową zastąpią one obecną flotę lekkich pojazdów wsparcia Iveco model 40.10, ciężkich pojazdów logistycznych Mercedes-Benz Actros i Steyr 1491 Percheron oraz niewielką flotę ciężkich pojazdów wsparcia inżynieryjnego Western Star 4900, które są w użyciu od końca lat 1980. i początku lat 1990.

Oprócz nowych ciągników w ramach projektu LVM zakupione zostaną nowe przyczepy, zestawy ochrony balistycznej, systemy i sprzęt do transportu materiałów, a także odłączane i wymienne kontenery i moduły, które będzie można wykorzystać do różnych zabudów, takich jak wojskowa straż pożarna, karetki wojskowe, pojazdy dowodzenia czy warsztaty polowe. Projekt LVM może stworzyć lub utrzymać 1550 miejsc pracy i wnieść 200 mln CAD (577,97 mln zł) do PKB Kanady w ciągu ośmiu lat.

Minister Bill Blair ogłosił także plany zakupu lekkich samolotów szkolnych Grob G120TP, Pilatus PC-21, Beechcraft King Air 260 i De Havilland Dash 8-400 oraz śmigłowców H135 w 25-letnim programie Future Aircrew Training (FAcT) wartym 11,2 mld CAD (32,37 mld zł). Beneficjentem umowy jest SkyAlyne Canada Limited Partnership.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X