Rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ), kmdr por. Czesław Cichy zapowiedział, że wszystkie samoloty myśliwskie MiG-29, które zostały uziemione po lipcowej katastrofie jednego z nich, wznowią loty na początku listopada. Obecnie trwa wdrażanie zaleceń komisji badającej wypadek (Katastrofa polskiego MiG-29, 2018-07-06).

Siły Powietrzne RP operują flotą 18 samolotów myśliwsko-bombowych Su-22M4/UM3K i 29 myśliwskich MiG-29A/UB i MiG-29G/GT. Wszystkie zostały jednak uziemione po tragicznej w skutkach katastrofie MiG-29A, która miała miejsce 6 lipca w pobliżu Malborka. /Zdjęcie: Jakub-Link Lenczowski

Siły Powietrzne RP operują flotą 18 samolotów myśliwsko-bombowych Su-22M4/UM3K i 29 myśliwskich MiG-29A/UB i MiG-29G/GT. Wszystkie zostały jednak uziemione po tragicznej w skutkach katastrofie MiG-29A, która miała miejsce 6 lipca w pobliżu Malborka. /Zdjęcie: Jakub-Link Lenczowski

DG RSZ jest na etapie wdrażania zaleceń profilaktycznych Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP) w jednostkach, gdzie stacjonują myśliwce MiG-29A/UB i MiG-29G/GT, czyli w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego (22. BLotT) w Królewie Malborskim i 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego (23. BLotT) w Mińsku Mazowieckim. Cała flota została uziemiona po katastrofie MiG-29A o numerze bocznym 4103 z 22. BLotT, do której doszło 6 lipca o godz. 1:57 w pobliżu miejscowości Sakówka, leżącej ok. 18 km od Malborka, w wyniku której zginął 33-letni pilot (Katastrofa amerykańskiego F-35B, 2018-10-01).

Ponadto, DG RSZ nie ma informacji o zakończeniu badania przez KBWLLP lipcowej katastrofy, nie otrzymało bowiem jeszcze protokołu z tego badania. Komisja może jednak przekazywać swoje zalecenia DG RSZ na każdym etapie badania, w związku z ustaleniem wszystkich przyczyn zdarzenia. Z kolei Dowództwo może, po wdrożeniu zaleconej profilaktyki, podjąć decyzję o wznowieniu lotów, bez czekania na protokół końcowy z badań. Sam protokół będzie rozbudowanym dokumentem, którego opracowanie potrwa, dlatego wojsko, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, chce wznowić loty szkoleniowe (Clear Sky 2018: Katastrofa Su-27UB1M, 2018-10-16).

Na początku października gen. Jan Śliwka, zastępca Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, informował posłów z sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON), że spodziewa się zakończenia badań KBWLLP w ciągu miesiąca. Zalecenie komisji ws. wznowienia lotów MiG-29 oznacza, że jej specjaliści są już na końcowym etapie badania przyczyn zdarzenia i kolejnych zaleceń nie należy się spodziewać (Amerykańska flota F-35 uziemiona, 2018-10-12).

KBWLLP zdecydowała wówczas także o wstrzymaniu lotów floty samolotów myśliwsko-bombowych Su-22M4 i Su-22UM3K z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego (21. BLotT) ze Świdwina. Decyzja została poparta tym, że tak jak MiG-29, wykorzystują one fotele katapultowe K-36DM klasy 0-0. Jednak zgodnie z decyzją DG RSZ na podstawie zaleceń KBWLLP, wszystkie Suchoje wznowiły loty treningowe 25 września (Pironaboje i amunicja do działek lotniczych, 2018-09-17; Dostawa ładunków do foteli K-36DM, 2018-07-13).