28 maja Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że resort przesłał amerykańskiej Agencji ds. Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency, DSCA) szczegółowe zapytanie (Letter of Request, LoR) dotyczące zakupu 32 samolotów wielozadaniowych 5. generacji Lockheed Martin F-35A Lightning II. Wniosek dotyczy maszyn w konfiguracji konwencjonalnego startu i lądowania (Conventional Take Off and Landing, CTOL). 

Polska złożyła formalne zapytanie dotyczące zakupu 32 samolotów F-35A wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami Wydziału Pozyskiwania Sprzętu w Departamencie Polityki Zbrojeniowej MON, 16 z nich ma zostać zakupionych do 2026, natomiast pozostałe do 2035 / Zdjęcie: Lockheed Martin

Polska złożyła formalne zapytanie dotyczące zakupu 32 samolotów F-35A wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami Wydziału Pozyskiwania Sprzętu w Departamencie Polityki Zbrojeniowej MON, 16 z nich ma zostać zakupionych do 2026, natomiast pozostałe do 2035 / Zdjęcie: Lockheed Martin

Zamówienie ma być zrealizowane w ramach, przyspieszonego w listopadzie 2018, programu Harpia. Nowe samoloty mają uzupełnić wielozadaniowe F-16C/D Block 52+ i zastąpić w linii przestarzałe MiG-29 i Su-22. Faza analityczno-koncepcyjna programu została zainicjowana przez Inspektorat Uzbrojenia MON 23 listopada 2017.

Wniosek LoR miał zostać wysłany 28 maja. Prócz samych samolotów MON chce kupić pakiet logistyczny i szkoleniowy. Dokument jest formalnym rozpoczęciem procedury Foreign Military Sales (FMS), niezbędnej do wyrażenia zgody przez Departament Stanu na eksport amerykańskich technologii wojskowych za granicę. W ramach FMS agencja DSCA wykona wiążącą wycenę oferty dla Polski. 

Odpowiedzi Amerykanów, prawdopodobnie pozytywnej, należy oczekiwać w ciągu najbliższych miesięcy. Zostaną wówczas ujawnione szczegółowe informacje dotyczące potencjalnego zamówienia, w tym specyfikacja samolotów i maksymalna wartość kontraktu, która później będzie negocjowana przez polski rząd (Polski Plan Modernizacji Technicznej 2017-2026, 2019-02-28).

Informacja o analizie zapytania MON przez Departament Obrony USA, któremu podlega agencja DSCA, pojawiła się 4 kwietnia (Analiza: F-35 dla Polski?, 2019-04-05). Był to jednak dokument ogólnikowy, stwierdzający zainteresowanie polskiej strony zakupem samolotów F-35A. LoR jest natomiast dokumentem szczegółowym, określającym zapotrzebowanie na poszczególne komponenty tworzące platformę uzbrojenia jaką jest samolot F-35 wraz z warunkami zakupu, eksploatacji oraz wsparcia technicznego i materiałowego ze strony Stanów Zjednoczonych.

5 kwietnia wiceprezes Lockheed Martin International Richard H. Edwards zadeklarował podczas wizyty w Warszawie, że samoloty mogłyby zostać dostarczone i osiągnąć wstępną gotowość operacyjną (IOC) w 2024. Wpisywałoby to się w plany resortu obrony, według których do 2026 ma zastać zakupiona jedna eskadra F-35A, złożona z 16 samolotów. Po tej dacie natomiast nastąpiłby zakup drugiej eskadry (Kupujemy 2 eskadry F-35A?, 2019-05-17).

Padła też deklaracja o możliwości przyspieszenia programu szkoleniowego polskich pilotów i obsługi technicznej o około dwa lata, dzięki wykorzystaniu samolotów amerykańskich. Z zakupu miałby także skorzystać polski przemysł w zakresie obsługi i remontów samolotów w okresie najbliższych 30-40 lat. Ponadto, 25 kwietnia ówczesna sekretarz Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) Heather Wilson podczas wizyty w Warszawie poinformowała, że przybędzie zespół, który przedstawi polskim specjalistom samolot F-35A i jego możliwości