We wtorek, 23 stycznia 2024 roku, w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość położenia stępki pod drugą jednostkę rozpoznania radioelektronicznego projektu 107. Budowa okrętu, obecnie noszącego jedynie numer budowy 107/2 (alternatywnie B107/2), rozpoczęła się 15 listopada 2023 roku, kiedy to odbyło się palenie pierwszych blach. Wybrano dla niego nazwę Henryk Zygalski, na cześć polskiego matematyka i kryptologa, członka grupy pracującej pod kierownictwem Mariana Rejewskiego, która w styczniu 1933 roku złamała szyfr niemieckiej Enigmy (Rusza budowa drugiego Delfina).
Pełniąca rolę stępki sekcja denna kadłuba okrętu 107/2 / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Jest to drugi z dwóch okrętów zamówionych w ramach programu Delfin. Umowa na ich budowę, o wartości ok. 620 mln euro (po kursie z dnia podpisania ok. 2,9 mld zł) zawarta została 25 listopada 2022 roku przez Agencję Uzbrojenia ze szwedzkim Saab Kockums AB. Generalnym wykonawcą Saaba została gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding, która odpowiada za budowę gotowych okrętów oraz przeprowadzenie wszystkich prób stoczniowych, zarówno na uwięzi, jak też morskich (Delfin: dwa okręty wywiadu radioelektronicznego dla Polski, Pierwsze wyposażenie dla dwóch okrętów wywiadu radioelektronicznego Delfin).
Przyspawanie do stępki pamiątkowego medalu
Oba okręty mają być gotowe do przekazania zamawiającemu w latach 2026-2027. Przekazanie pierwszej jednostki, która po podniesieniu bandery będzie nosić nazwę ORP Jerzy Różycki, ma nastąpić w terminie do 15 grudnia 2026 roku. Drugi, który po wejściu do służby nosić będzie miano ORP Henryk Zygalski, powinien być zgodnie z umową zdany do 15 czerwca 2027 roku. Wedle obecnych informacji jednostki otrzymają numery burtowe 261 i 264, czyli aktualnie wolne numery, sąsiadujące z eksploatowanymi obecnie okrętami rozpoznawczymi projektu 863: OORP Nawigator i Hydrograf, które noszą numery 262 i 263 (Początek budowy pierwszego okrętu rozpoznawczego Delfin dla Marynarki Wojennej).
Awers i rewers pamiątkowego medalu wybitego z okazji położenia stępki drugiego Delfina
Okręty rozpoznawcze projektu 107 oparte są na stworzonym przez gdyńskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting projekcie szwedzkiego okrętu rozpoznawczego HMS Artemis (A202), który na zlecenie Saab-a także miał w większości powstać w Polsce. Zastąpią one zbudowane blisko 50 lat temu w tej samej stoczni (wówczas noszącej nazwę Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplatte) 2 okręty projektu 863 na których banderę podniesiono odpowiednio 17 lutego 1975 r. i 8 maja 1976 r. (Szwedzki Artemis przekazany zamawiającemu).
Podpisanie dokumentu potwierdzającego położenie stępki. Podpisują przedstawiciele: Agencji Uzbrojenia, Saab Kockums, Remontowej Shipbuilding oraz towarzystwa klasyfikacyjnego DNV…
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.