Polaris – amerykański producent lekkich pojazdów terenowych – poinformował o podpisaniu dwóch dużych umów na dostawy rodziny cztero- i sześciokołowców rodziny DAGOR, MRZR 2 i MV850 dla sił zbrojnych Łotwy i Turkmenistanu.

Polaris MRZR 2 to jeden z pojazdów, które trafią w ręce Łotyszy w ramach dwuletniego kontraktu i wspomogą szczelność tamtejszych granic. W zależności od konfiguracji, mogą przenosić od 2 do 4 pasażerów / Zdjęcia: Polaris

Polaris MRZR 2 to jeden z pojazdów, które trafią w ręce Łotyszy w ramach dwuletniego kontraktu i wspomogą szczelność tamtejszych granic. W zależności od konfiguracji, mogą przenosić od 2 do 4 pasażerów / Zdjęcia: Polaris

Pod koniec 2017 Polaris Government and Defense poinformował o podpisaniu dwuletniej umowy o wartości 0,5 mln USD (1,68 mln zł) z ministerstwem obrony Łotwy. Kontrakt obejmuje dostawy do sił zbrojnych tego państwa pojazdów MRZR 2, Sportsman 6×6 i MV850. Poza samymi cztero- i sześciokołowcami, umowa obejmuje dostarczenie także części zamiennych i zapewnienie szkolenie z obsługi w kraju odbiorcy. Polaris poinformował, że dostarczone pojazdy mają być użytkowane przede wszystkim do zabezpieczenia granic Łotwy.

Używane przez jednostki specjalne Turkmenistanu pojazdy terenowe Polaris DAGOR zaprezentowane podczas parady pod koniec 2017 / Zdjęcia: Ministerstwo obrony Turkmenistanu

Używane przez jednostki specjalne Turkmenistanu pojazdy terenowe Polaris DAGOR zaprezentowane podczas parady pod koniec 2017 / Zdjęcia: Ministerstwo obrony Turkmenistanu

Drugim krajem, który zdecydował się na zakup produktów spółki Polaris jest Turkmenistan. W przeciwieństwie do Łotwy, jest to umowa o wartości kilkunastu milionów dolarów i obejmuje dostawy pojazdów wojskowych i cywilnych. W większości trafią do turkmeńskich jednostek specjalnych. Wcześniej podobne wozy zamówiły wojska Afganistanu, Filipin, Malezji i Tadżykistanu.

DAGOR to lekki pojazd terenowy w układzie 4×4 dostosowany do przewożenia do 9 osób, zaprojektowany pierwotnie na potrzeby amerykańskich wojsk specjalnych. Jest dostosowany do łatwego transportu za pomocą samolotów C-130 i śmigłowców CH-47. MRZR to mniejszy i lżejszy pojazd, w którym załoga siedzi obok siebie, a nie w układzie tandemowym. W Polsce kilka sztuk zostało kupionych przez Żandarmerię Wojskową. MV850 to zmilitaryzowana wersja czterokołowca (quada) dostosowana do transportu do 270 kg wyposażenia.

Analiza

Kilka lat temu Polaris zdecydował się wybudować w Opolu swój pierwszy poza Stanami Zjednoczonymi i Meksykiem zakład produkcyjny. W stolicy województwa opolskiego powstała fabryka z prawdziwego zdarzenia, a nie jedynie montownia, co jest ewenementem, w przypadku lokowanych w Polsce zakładów. Polaris Polska produkuje pojazdy dla całej Europy (wliczając Turcję i Rosję), Azję (za wyjątkiem Indii) i Afrykę.

Zakład o powierzchni 30 tys. metrów kwadratowych rozpoczął działalność 23 września 2014, obecnie zatrudnia ok. 250 osób, w tym inżynierów w rozbudowanym dziale konstrukcyjnym. Wokół fabryki wybudowano specjalny tor testowy o długości 1,5 km, na którym odbywają się próby zakładowe kompletowanych w Opolu pojazdów. Koszt budowy fabryki wyniósł ok. 100 mln zł.