W czwartek, 27 kwietnia br., w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość palenia (cięcia) blach dla pierwszego okrętu rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 budowanego w ramach programu pod kryptonimem Delfin. Oznaczony numerem budowy 107/1 okręt to pierwsza z dwóch zamówionych jednostek tego typu, które mają zastąpić będące obecnie w eksploatacji dwa okręty projektu 863: OORP Hydrograf i Nawigator.
Wizualizacja przyszłych polskich okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107
Budowę następców dla obu jednostek planowano już od dłuższego czasu (i ujęto w ramach Planu Modernizacji Technicznej w programie Zwalczania zagrożeń na morzu), co było nieodzowne dla zachowania zdolności rozpoznawczych Marynarki Wojennej, gdyż w służbie znajdują się one już blisko 50 lat: banderę na ORP Hydrograf podniesiono 17 lutego 1975, zaś na ORP Nawigator rok później – 8 maja 1976. Należy dodać, że oba okręty zbudowano w tej samej stoczni, w której powstaną oba Delfiny, tyle że wówczas nosiła ona nazwę Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplatte.
Arkusz blachy, którego palenie rozpoczęło proces budowy okrętu 107/1
Umowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia a szwedzką spółką Saab Kockums AB (część Saab Defence and Security) na budowę dwóch jednostek w ramach programu Delfin zawarta została 25 listopada 2022. Jak podał wówczas Saab opiewa ona na kwotę ok. 620 mln EUR, czyli po ówczesnym kursie ok. 2,912 mld zł. Zgodnie z zapisami kontraktowymi Saab Kockums AB ponosi pełną odpowiedzialność za zaprojektowanie, budowę oraz wsparcie logistyczne okrętów, w tym za dostawę i integrację systemów rozpoznawczych. Pierwszy okręt ma być gotowy w 48 miesięcy od wejścia w życie umowy, co nastąpiło 15 grudnia 2022. Druga jednostka powinna być przekazana zamawiającemu po 54 miesiącach od tej daty.
Szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia kmdr Piotr Skóra oraz dyrektor Saab Kockums Mats Wicksell wspólnie inicjują pierwsze palenie blach
Nowoczesna wypalarka plazmowa Stigal PRO Master3D podczas pracy
Generalnym wykonawcą Saaba została Remontowa Shipbuilding, która jest odpowiedzialna za budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób stoczniowych na uwięzi (HAT – harbour acceptance test) oraz morskich (SAT – sea acceptance test).
W marcu br. spółka Navhyd.com z Gdyni podpisała umowę z Remontową Shipbuilding na dostawę włoskich żurawi teleskopowych, składanych z napędem hydraulicznym MELCAL FL30T2 na potrzeby obu Delfinów.
Podpisanie dokumentu potwierdzającego rozpoczęcie budowy okrętu 107/1. Podpisują przedstawiciele: Agencji Uzbrojenia, Saab Kockums, Remontowej Shipbuilding oraz towarzystwa klasyfikacyjnego DNV
Nowe polskie okręty rozpoznawcze projektu 107 oparte będą na stworzonym przez gdyńskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting projekcie szwedzkiego okrętu rozpoznawczego HMS Artemis (A202), który na zlecenie Saaba także miał w większości powstać w Polsce.
Dokument potwierdzającego rozpoczęcie budowy okrętu 107/1 / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Historia tego okrętu sięga 1 kwietnia 2017, kiedy szwedzki urząd zamówień obronnych Försvarets Materielverk (FMV) podpisał ze spółką Saab umowę o wartości 730 mln SEK (po ówczesnym kursie ok. 322,3 mln zł) na dostawę nowej jednostki rozpoznania radioelektronicznego. Już dwa tygodnie później – 26 kwietnia 2017 poinformowano, że strona szwedzka podpisała umowę na budowę okrętu z podwykonawcą, którym została Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni. Okręt miał zostać ukończony w 2020, jednak ze względu na złą sytuację finansową Nauty prace przy wyposażaniu okrętu zostały wstrzymane. Ostatecznie 15 lutego 2021 do Szwecji odholowano jedynie częściowo wyposażony kadłub. Szwedzi budowę ukończyli już u siebie i na początku listopada 2022 Artemis rozpoczął próby w morzu.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.