30 listopada br., wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółki PIT-Radwar z Warszawy i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) z Gdyni podpisały umowę o wartości ok. 14 mln zł na dostawę pięciu symulatorów Zdolnej do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnej (ZDPSR) Bystra wraz z pakietem szkoleniowym. Dostawy będą realizowane w latach 2022-2025. Symulatory będą wykorzystywane do szkolenia załóg i odtwarzania różnych sytuacji bojowych w zależności od scenariusza.
PIT-Radwar i OBR CTM podpisały umowę na dostawę pięciu symulatorów Zdolnej do Przerzutu Stacji Radiolokacyjnej Bystra / Zdjęcie: Jakub-Link Lenczowski, MILMAG
Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna Bystra przeznaczona jest do wykrywania i wskazywania celów w przeciwlotniczych zestawach krótkiego zasięgu stosowanych do osłony taktycznych ugrupowań bojowych przed środkami napadu powietrznego. ZDPSR Bystra jest chłodzonym cieczą radarem wielofunkcyjnym i wielozadaniowym o wszechstronnych możliwościach i zastosowaniach, odpornym na zakłócenia pasywne lub celowe, posiadającym zdolność wykrywania i śledzenia typowych zagrożeń powietrznych jak samoloty bojowe i śmigłowce (również w zawisie), pocisków rakietowych, a także bezpilotowych statków powietrznych oraz granatów moździerzowych.
Jest wyposażona w pracującą w paśmie C antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA) o zasięgu 80 km, aperturze pionowej do 70° i aperturze poziomej 360°. Zastosowano także mechanizmy pozwalające na zmniejszenie prawdopodobieństwa wykrycia przez środki rozpoznania przeciwnika i środki zwiększające odporność na atak rakietowymi pociskami przeciwradarowymi (ARM). Antena typu AESA pozwala na cyfrowe formowanie wiązek odbiorczych, cyfrową syntezę, kodowanie i filtrację dopasowaną sygnałów, estymację współrzędnych z algorytmem ograniczającym efekty wielodrogowości, a także zastosowanie układu śledzenia wykorzystującego algorytm wielohipotezowy i podsystem do wykrywania śmigłowców w zawisie. Wykorzystuje systemy identyfikacji swój-obcy IFF: Mod 1, 2, 3/A, C (SIF), Mod 4 (SM) i Mod S oraz jest przygotowana do pracy z Mod 5. Załogę stanowi dwóch żołnierzy.
ZDPSR Bystra została posadowiona na platformie opancerzonego pojazdu AMZ Żubr-P 4×4 i jest pierwszy opracowanym w Polsce radarem klasy AESA / Zdjęcie: PIT Radwar
ZDPSR Bystra, posadowiony na platformie opancerzonego pojazdu AMZ Żubr-P 4×4, składa się podzespołów radaru wraz z układami rozwijania zestawu, układów łączności radiowej i przewodowej, układy nawigacji GPS i inercyjnej, podsystemu zasilania wraz z agregatem prądotwórczym, dwóch stanowisk operatora (w tym jednego przenośnego) i elementów pomocniczych (układów chłodzenia, stacja meteorologicznej i innych). Na przyczepie umieszczony jest imitator sygnału radiolokacyjnego z własnym źródłem zasilania, materiały eksploatacyjne i osprzęt dodatkowy. Zestaw ma 7,3 m długości (10,8 m z przyczepą), 2,5 m szerokości i 4,68 m wysokości (2,83 m w pozycji marszowej), a masa całkowita nie przekracza 15 t.
Podczas XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2019 w Kielcach, ówczesny Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (obecnie Agencja Uzbrojenia) zamówił 16 egzemplarzy ZDPSR Bystra wraz z dwoma pakietami logistycznymi oraz pakietem szkoleniowym za równowartość 634 859 999 zł brutto. Dostawy planowane są na lata 2022-2025 (MSPO2019: Radary Bystra dla WP).
Warto dodać, że 4 października br. konsorcjum PGZ-Pilica+ zawarło umowę ramową z Agencją Uzbrojenia MON na dostawy dwudziestu jeden Przeciwlotniczych Systemów Rakietowo-Artyleryjskich (PSRA) Pilica+, w skład których, co jest nowością w porównaniu z PSRA Pilica, wejdą rzeczone ZDPSR Bystra (Pilica+ wzmocni obronę przeciwlotniczą Wojska Polskiego).
Podpisaliśmy umowę z @OBRCTM na dostawę 5 sztuk symulatorów radaru BYSTRA wraz z pakietem szkoleniowym. Wartość umowy to ok. 14 mln złotych. Dostawy będą realizowane w latach 2022- 2025.@PGZ_pl @MON_GOV_PL pic.twitter.com/ZZCvAjV6CS
— PIT-RADWAR S.A. (@PITRADWAR_PGZ) November 30, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.