3 października br., wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka PIT-Radwar z Warszawy poinformowała o przekazaniu do Sił Zbrojnych kolejnego, ósmego egzemplarza zmodernizowanego trójwspółrzędnego mobilnego radaru średniego zasięgu TRS-15M Odra (NUR-15M).
Spółka PIT-Radwar przekazała do Sił Zbrojnych kolejny egzemplarz stacji radiolokacyjnej TRS-15M Odra / Zdjęcie: PIT Radwar
Dostawa jest częścią realizacji umowy z ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia MON (obecnie Agencją Uzbrojenia) na dostawę jedenastu pracujących w paśmie S radarów TRS-15M Odra o wartości ponad 546 mln zł brutto (wraz z czterema konsolami zdalnego sterowania KZS-15 i pakietem logistycznym), zawartej 4 września 2018 podczas XXVI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach.
Pierwszy egzemplarz stacji radiolokacyjnej z pierwszej umowy przekazano w 2020, a w ubiegłym roku cztery kolejne. 3 marca i 14 czerwca br. informowano o dostawie szóstego i siódmego radaru. Dostawy pozostałych trzech mają zostać zrealizowane do końca bieżącego roku.
Ponadto, 6 grudnia 2021 spółka otrzymała zamówienie na kolejne dwie stacje za równowartość 98,9 mln zł, z dostawami w 2024. Docelowo, Siły Powietrzne RP dysponować będą 25 radarami NUR-15/NUR-15M, z których pierwsze egzemplarze przydzielono do 3. Wrocławskiej Brygady Radiotechnicznej (Dodatkowe radary TRS-15M Odra dla WP).
Radar TRS-15M Odra umożliwia wykrywanie obiektów w odległości do 240 km, pułapie do 30 000 m oraz jednoczesne śledzenie minimum 120 celów. Radar wyposażono w antenę na podnoszonym maszcie, co zwiększa zdolności wykrywania i śledzenia niskolecących celów powietrznych. Prędkość obrotowa anteny wynosi od 6 do 12 obr./min. Moc wyjściowa stacji wynosi 180 kW. Stacje tego typu wyposażono w interrogatory ISZ-50 systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) standardu Mark XIIA w modzie 5 (PIT-Radwar dostarczyła trenażer RZRA Liwiec).
Radary TRS-15M Odra są zabudowywane na podwoziach Jelcz P662D.43 M62 oraz P882D.43 M64 w układzie napędowym 8×8 (starsze TRS-15/NUR-15 były montowane na podwoziu Tatra 815, a wersja z kanałem morskim TRS-15C na podwoziu Jelcz P882 D.43 8×8). Jeden zestaw składa się z bezobsługowej jednostki radiolokacyjnej JBR-15-4 i ruchomego stanowiska wskaźnikowego RSW-15-4, dwóch zespołów prądotwórczych ZPO 65 TDEZ i konsoli zdalnego sterowania KZS-15.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.