We wtorek, 29 października 2024, turecki holding obronny TAI/TUSAŞ (Turkish Aerospace Industries; Türk Havacılık ve Uzay Sanayi) przekazał Dowództwu Generalnemu Żandarmerii (Jandarma Genel Komutanlığı) pierwszy seryjny śmigłowiec wielozadaniowy T625 Gökbey o nr rejestracyjnym TC-HLV. W uroczystości w Ankarze (w dzielnicy Kahramankazan, gdzie niedawno miał miejsce zamach terrorystyczny), która odbyła się w 101. rocznicę proklamowania Republiki Tureckiej, wziął udział prezydent Recep Tayyip Erdoğan,
Śmigłowce, przeznaczone zarówno na rynek wojskowy, jak i cywilny, zostały jak dotąd zamówione w 23 egzemplarzach, w tym 7 dla Wojsk Lądowych (Türk Silahlı Kuvvetleri), 4 dla Wojsk Lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri), 3 dla Dowództwa Generalnego Żandarmerii, 3 dla Dowództwa Straży Wybrzeża (Sahil Güvenlik Komutanlığı), 3 dla Departamentu Lotnictwa Policji (Türk Polis Teşkilatı) i 3 dla Ministerstwa Zdrowia.
Zgodnie z deklaracjami, do Żandarmerii w tym roku trafią jeszcze pozostałe 2 egzemplarze. Jest to jednocześnie pierwsza formacja, która rozpoczęła odbiory. W planach jest także zakup aż 57 egzemplarzy dla Marynarki Wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri), a łączne zapotrzebowanie krajowe jest szacowane na ponad 100 śmigłowców.
Prace badawczo-rozwojowe w programie rozpoczęły się w 2010, w 2013 TAI/TUSAŞ podpisał umowę z ówczesnym Podsekretariatem ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) na kontynuacje działań. Pełnowymiarowa makieta została zaprezentowana pdoczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu 19-25 czerwca 2017, a niekompletny jeszcze prototyp 6-tonowego, wielozadaniowego śmigłowca transportowego o nr rejestracyjnym TC-HLP został zaprezentowany 19 sierpnia 2018. Oblot nastąpił 6 września tego samego roku.
Prototyp był napędzany dwoma silnikami turbowałowymi LHTEC-CTS800·4A o mocy 1373 KM każdy, które produkuje konsorcjum LHTEC (Light Helicopter Turbine Engine Company) – joint venture Rolls-Royce i Honeywell, ale po amerykańskim embargu w 2018 zdecydowano, że seryjne egzemplarze otrzymają krajowe silniki TEI TS1400 o mocy 1400 KM każdy. Oblot z nowymi silnikami miał miejsce 22 kwietnia 2023.
Poza tym spółka Alp Aviation odpowiada za produkcję i montaż podwozia, skrzyni biegów i elementów pomocniczych układu napędowego, natomiast hiszpańska CESA została wybrana do dostarczenia układów hydraulicznych. T625 jest wyposażony w czteroosiowy, podwójny, redundantny automatyczny system sterowania lotem, a także wyposażenie awioniki glass cockpit od Aselsan z dwoma dużymi, dotykowymi, zintegrowanymi wyświetlaczami komputera misji (8×20 cali) i dwoma dotykowymi jednostkami sterowania (8×10 cali). Może wykonywać loty VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) z jednym pilotem, w dzień i w nocy oraz w warunkach oblodzenia.
Długość śmigłowca to 15,87 m, średnica wirnika głównego wynosi 13,2 m. Maksymalna masa startowa 6050 kg, a pułap 6096 m. Osiąga prędkość maksymalną do 306 km/h (165 w.) i zasięg lotu ponad 740 km (400 Mm). Długotrwałość lotu to 3 godziny 48 minut, ale dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa może zostać wydłużony do ponad 5 h. Załoga składa się z dwóch osób, a liczba pasażerów to maksymalnie 12 osób. Maksymalna masa startowa to 6050 kg.
Podstawowe zadania T625 to transport żołnierzy i ładunków, przewóz bardzo ważnych osób (VIP), ewakuacja medyczna (MEDEVAC) i misje poszukiwawczo-ratunkowe (SAR). Jest następcą śmigłowców z rodziny UH-1.
https://twitter.com/TUSAS_TR/status/1851288725713740004
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.