12 lutego w zakładach Airbus Defence and Space we francuskiej Tuluzie odbyła się integracja wieńcząca budowę pierwszego satelity telekomunikacyjnego na nowej platformie EurostarNeo. Jest to urządzenie o nazwie Hot Bird 13F, zamówione przez operatora łączności satelitarnej, konsorcjum Eutelsat (Airbus w studium budowy europejskiego systemu łączności satelitarnej, 2020-12-24).

Airbus Defence and Space poinformował o ukończeniu budowy pierwszego satelity telekomunikacyjnego na nowej platformie EurostarNeo

Airbus Defence and Space poinformował o ukończeniu budowy pierwszego satelity telekomunikacyjnego na nowej platformie EurostarNeo

Zgodnie z opublikowaną informacją, zespół Airbusa z Portsmouth w hrabstwie Hampshire w Wielkiej Brytanii, dostarczył moduł komunikacyjny satelity Hot Bird 13F do Tuluzy na początku stycznia br., gdzie dołączył on do modułu serwisowego wyprodukowanego wspólnie w zakładach w Stevenage i  Tuluzie.

Satelita rozpoczyna teraz ostatnią serię testów przygotowujących do wyniesienia go na orbitę okołoziemską, co nastąpi w tym roku za pomocą rakiety nośnej Ariane 6 w konfiguracji 64 z czterema przyspieszaczami P120. Start nastąpi z wyrzutni ELA-4 z Gujańskiego Centrum Kosmicznego CSG w Kourou w Gujanie Francuskiej (Airbus dostarczy kolejne moduły serwisowe ESM, 2021-02-03).

Montaż satelity miał miejsce w Tuluzie. Jeszcze w tym roku zostanie wyniesiony na orbitę geostacjonarną / Grafika i zdjęcie: Airbus Defence and Space

Montaż satelity miał miejsce w Tuluzie. Jeszcze w tym roku zostanie wyniesiony na orbitę geostacjonarną / Grafika i zdjęcie: Airbus Defence and Space

Nowa telekomunikacyjna platforma satelitarna EurostarNeo pozwala znacznie zwiększyć ładowność, sam moduł komunikacyjny może pomieścić ładunek o masie do 2 ton i zapewnia moc użyteczną ponad 25 kW. W przypadku Hot Bird 13F moc użyteczna będzie wynosić 22 kW, a masa startowa tylko 4500 kg (Airbus: Studium wykonalności CLTV Moon Cruiser, 2021-01-29).

François Gaullier, dyrektor ds. systemów telekomunikacyjnych w Airbus Space Systems, powiedział:  Pomimo pandemii COVID-19 osiągnęliśmy ważny kamień milowy w naszym programie EurostarNeo nowej generacji. Dzięki zwiększonej ładowności i bardziej wydajnym systemom kontroli mocy i  temperatury, EurostarNeo stanowi połączenie głównych innowacji z wypróbowanymi i przetestowanymi technologiami, tworząc linię produktów, która będzie tak niezawodna jak zawsze, zapewniając jednocześnie najlepszą wydajność na rynku.

Platforma EurostarNeo została opracowana w ramach projektów partnerskich Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency) z francuskim Państwowym Ośrodkiem Badań Kosmicznych CNES (Centre National d’Études Spatiales) i jest mocno wspierana przez brytyjską agencję kosmiczną UKSA (United Kingdom Space Agency) i inne agencje badań kosmicznych w całej Europie (Airbus zbuduje satelity OneSat dla Intelsat, 2021-01-09).

Hot Bird 13F, wraz z powstającym bliźniaczym Hot Bird 13G, zostały zamówione u Airbusa przez Eutelsat w sierpniu 2018. Urządzenia wysokiej mocy zastąpią satelity Hot Bird 13B, 13C i 13D na orbicie geostacjonarnej (wyniesione w kosmos w latach 2006, 2008 i 2009; początkowo oznaczone jako Hot Bird 8, 9 i 10), na pozycji 13 stopni długości wschodniej i będą pracować na w paśmie radiowym Ku (Francuski satelita zwiadowczy CSO-2 na orbicie, 2020-12-30).

Co ciekawe, sygnał z satelitów serii Hot Bird umieszczonych na pozycji 13 stopni długości wschodniej, a konkretnie z Hot Bird 13A, Hot Bird 13B i Hot Bird 13C jest odbierany w Polsce i większość polskojęzycznych satelitarnych stacji telewizyjnych i radiowych jest nadawana z tych satelitów.

Na bazie platformy EurostarNeo ma powstać wojskowy satelita telekomunikacyjnego Skynet 6A dla ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii. 14 stycznia br. poinformowano o zakończeniu fazy wstępnego przeglądu projektu (Preliminary Design Review, PDR). Wyniesienie satelity w kosmos zaplanowano na 2025 (Airbus: Postępy w wojskowym programie Skynet 6A, 2021-01-16).