We wtorek, 21 stycznia 2025, spółka joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL), z udziałem podsekretarz stanu ds. zamówień obronnych i przemysłu w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii, Marii Eagle, zaprezentowała pierwszy egzemplarz wyprodukowanego lokalnie transportera opancerzonego GTK Boxer 8×8.
Okazją do prezentacji jest Międzynarodowa Konferencja Pancerna (International Armoured Vehicles Conference, IAVC), zaplanowana na 21-23 stycznia w centrum wystawienniczym Farnborough International Exhibition Centre, mieszczącym się w Farnborough w hrabstwie Hampshire.
Podsekretarz stanu ds. zamówień obronnych i przemysłu w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii, Maria Eagle powiedziała:
Z przyjemnością prezentujemy pierwszego w pełni wyprodukowanego w Wielkiej Brytanii Boxera – będącego świadectwem wiedzy specjalistycznej i innowacyjności rozwijającego się brytyjskiego przemysłu obronnego. Rodzima produkcja tego światowej klasy pojazdu jest przykładem planu zmian naszego rządu, pogłębiającego nasze partnerstwo z przemysłem w celu zapewnienia tysięcy miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji i napędzania wzrostu w Wielkiej Brytanii.
John Abunassar, dyrektor generalny Rheinmetall Defence UK Limited, dodał:
Prezentacja pierwszego Boxera wyprodukowanego w Wielkiej Brytanii to historyczny moment dla brytyjskiej produkcji obronnej. Symbolizuje to nie tylko powrót produkcji pojazdów opancerzonych na ziemię brytyjską, ale także podkreśla zaangażowanie Rheinmetall w zapewnianie Wielkiej Brytanii suwerennego potencjału, innowacji i dobrobytu gospodarczego. Boxer to coś więcej niż pojazd – to Future Force Enabler, zapewniający armii brytyjskiej gotowość do sprostania jutrzejszym wyzwaniom, a jednocześnie zapewniający realne korzyści już dziś.
Pojazd wyprodukowano w zakładach RBSL w Telford w angielskim hrabstwie Shropshire, gdzie przy wsparciu KNDS UK i ponad 100 brytyjskich poddostawców (dzięki czemu osiągnięto poziom 75% komponentów dostarczanych lokalnie) realizowany jest program brytyjskich wojsk lądowych (British Army) o kryptonimie MIV (Mechanised Infantry Vehicle). Produkcja w Telford rozpoczęła się 27 marca 2023, a zakłady odwiedziła 9 stycznia br. minister Maria Eagle.
Zakłada on dostawę do 623 pojazdów z opcją na 800 kolejnych, których koprodukcja ma odbywać się także w zakładach spółki WFEL w Stockort w hrabstwie Greater Manchester. Oprócz bazowych transporterów opancerzonych, zakłada się produkcję wariantów specjalistycznych: wozu dowodzenia i kontroli (Command), ewakuacji medycznej i specjalistycznego pod zabudowę (Special Carrier). Ten ostatni, dzięki modułowej konstrukcji GTK Boxer, zakłada skonfigurowanie takich wersji jak kołowy bojowy wóz piechoty (oferowany z wieżą Konsgberg Protector RT60), mostu towarzyszącego (oferowany przez WFEL), moździerza samobieżnego (oferowany jest NEMO 120 mm) czy haubicy samobieżnej (wybrano RCH 155 AGM).
Program MIV generuje 4000 miejsc pracy w Wielkiej Bratanii. Do poddostawców należą m.in. Thales UK, która dostarcza zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Kongsberg Protector RS4, Horstman Holdings skrzynie biegów, Qioptiq systemy optyki i optoelektroniki, a np. Pearsons Engineering zajmie się montażem i integracją elementów ogólnej architektury pojazdów, systemów świadomości sytuacyjnej czy system oświetlenia awaryjnego. Wsparcie eksploatacyjne, konserwacyjne i naprawy pojazdów będą realizowane w kraju, co będzie realizować powołana 4 października 2023 spółka ARTEC Boxer UK Ltd.
W styczniu 2024 informowano, że w Centrum Operacyjnym Sprzętu Lądowego Millbrook UTC w hrabstwie Bedfordshire przeprowadzono próby weryfikacyjne i walidacyjne dwóch egzemplarzy GTK Boxer w wariancie wozu dowodzenia i kontroli dla brytyjskiego klienta (pojazdy dostarczyła grupa Rheinmetall AG, wyprodukowane w niemieckim Kassel).
GTK Boxer są produkowane przez niemiecko-niderlandzką spółkę joint venture ARTEC (ARmoured vehicle TEChnology), w skład której wchodzą Rheinmetall AG i KNDS Deutschland oraz Rheinmetall Defence Australia Pty Ltd w zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w australijskim stanie Queensland. Do użytkowników, poza Wielką Brytanią, należy wymienić Niemcy, Królestwo Niderlandów, Litwę, Australię, a także najnowszego członka – Ukrainę, a w przyszłości Katar. Z zakupu zrezygnowała Słowenia, a pojazd może być oferowany obecnie Czechom. Wcześniej bezskutecznie był oferowany w Bułgarii, Japonii i Hiszpanii.
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1881743231920341068