2 lutego amerykańska spółka Boeing poinformowała o oblocie pierwszego samolotu wielozadaniowego F-15EX Eagle Advanced, pochodzącego z partii ośmiu zamówionych egzemplarzy przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF). Samolot wystartował z lotniska przyzakładowego Lambert w St. Louis w stanie Missouri i wykonał ok. 90 minutowy lot próbny.
Samolot o nr seryjnym AF 20-0001 wzbił się w powietrze z pasa startowego 30L o godz. 13.53 czasu wschodniego, a jego znakiem wywoławczym było BREM 62 / Zdjęcie: Eric Shindelbower, Boeing
Samolot F-15EX Eagle Advanced o nr seryjnym AF 20-0001 wzbił się w powietrze z pasa startowego 30L o godz. 13.53 czasu wschodniego (ET), a jego znakiem wywoławczym było BREM 62. Początkowo oblot miał nastąpić dzień wcześniej, ale został przesunięty z powodu niekorzystnych warunków pogodowych. Na jego pokładzie znajdowała się dwuosobowa załoga Boeinga złożona z pilota-oblatywacza Matta Phat Giese’a i nieujawnionego z imienia i nazwiska operatora systemów pokładowych.
Jak poinformował Boeing w swoim komunikacie prasowym, oblatany egzemplarz wraz z drugim, który został również ukończony, zostaną dostarczone zamawiającemu jeszcze w tym kwartale i trafią do bazy lotniczej Eglin na Florydzie, gdzie stacjonuje 96. skrzydło testowe USAF wchodzące w skład centrum doświadczalnego AFTC (Air Force Test Center) (Pierwszy F-15QA dla Kataru, 2020-04-15).
W ramach budżetu na rok fiskalny 2020, Boeing został zobowiązany do budowy ośmiu samolotów, a w bieżącym roku na montaż dwunastu kolejnych. Dostawy mają zakończyć się w 2023. USAF planują zakup łącznie 76 samolotów F-15EX w ramach pięcioletniego Future Years Defense Program. W dalszej kolejności może zostać zakupionych 68 kolejnych egzemplarzy – łącznie będą to 144 samoloty w miejsce najstarszych F-15C/D Eagle (z lat 1979-1985). Nie można wykluczyć kolejnych zakupów F-15EX, gdyż rozważa się stopniowe zastępowanie nimi także nowszych, wielozadaniowych F-15E Strike Eagle (Produkcja F-15EX dla USAF, 2020-07-14).
Co ciekawe, pilot i operator systemów pokładowych mieli założone nowe nahełmowe wyświetlacze JHMCS II (Joint Helmet-Mounted Cueing System), dostarczone przez spółkę Elbit Systems of America. Będą to podstawowe wyświetlacze załóg najnowszych wariantów samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72 oraz zmodernizowanych do tego standardu F-16V. Próby rozpoczęto w sierpniu ub. r. Co ciekawe zgłoszono potem problemy przy testach katapulty z kabiny symulującej F-16 (podczas prób z kabiny F-15 problemów nie było) (Próby JHMCS II na F-16V, 2020-08-04).
Oblot pierwszego F-15EX nastąpił w dniu rozpoczęcia 13. edycji wystawy lotniczej Aero India 2021 w Bengaluru w indyjskim stanie Karnataka. Jest to informacja o tyle istotna, gdyż podczas tej imprezy, Boeing ma zaoferować samoloty F-15EX wojskom lotniczym Indii (Bhartiya Vāyu Senā) w ramach programu Multi-Role Fighter Aircraft (MRFA), który zakłada zakup 114 samolotów bojowych. Ponadto, ich zakupem, a raczej wariantu dostosowanego do wymogów oznaczonego jako F-15IA, zainteresowany jest Izrael – mowa o 25 egzemplarzach (F-15EX Advanced Eagle oferowany Indiom, 2021-01-31; F-15IA Advanced Eagle dla Izraela?, 2018-11-23).Opis
F-15EX ma charakteryzować się udźwigiem do 13 381 kg. W zależności do charakteru misji samolot będzie można przystosować do przenoszenia do 12 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze lub piętnaście klasy powietrze-ziemia i przeciwokrętowych (w tym przyszłych pocisków hipersonicznych), montowanych na węzłach umieszczonych pod kadłubem, skrzydłami i na końcach skrzydeł.
Cyfrowy system walki radioelektronicznej BAE Systems EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System) ma spinać wszystkie czujniki. Zapewni pilotowi łatwiejsze wykrywanie zagrożeń i przeciwdziałanie im (uproszczenie procesu celowania, zakłócanie namierzania i generowanie celów pozornych). Pierwszy tak wyposażony F-15E został oblatany 8 kwietnia 2019 (Oblot F-15E z EPAWSS, 2019-04-09).
F-15EX został wyposażony w silniki turbowentylatorowe General Electric F110-GE-129 w miejsce Pratt & Whitney F100-PW-220 na obecnych F-15C/D. Modernizacji uległa również kabina. Najważniejszym elementem jest komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę.