7 października w godzinach popołudniowych w wojskowej części lotniska Warszawa-Okęcie im. Fryderyka Chopina wylądował pierwszy z dwóch średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP) typu Boeing 737-800NG w wersji biznesowej BBJ2-27K (Boeing Bussines Jet 2) w konfiguracji z salonem HEAD o nr taktycznym 0111 i nazwie własnej Roman Dmowski. Drugi samolot, o nazwie własnej Ignacy Jan Paderewski, ma do niego wkrótce dołączyć.
Przylot średniego samolotu do przewozu najważniejszych osób w państwie Boeing 737-800NG BBJ2-27K Roman Dmowski uświetnił podwójny salut wodny wozów bojowych Wojskowej Straży Pożarnej. Samolot może zabrać na pokład do 65 pasażerów / Zdjęcie: IU MON
Samolot przyleciał z Międzynarodowego Portu Lotniczego Bordeaux Mérignac. Wraz z Paderewskim, przechodził we Francji prace doposażeniowe, które od stycznia br. realizowała spółka Sabena Technics z Saint-Malo. Obejmowały one docelowe malowanie, integrację pasywnego i aktywnego samoobrony, dodatkowych zbiorników paliwa, wojskowego systemu nawigacyjnego oraz systemów łączności pozwalających na kierowanie państwem bezpośrednio z pokładu statku powietrznego. Jednak harmonogram prac był opóźniony ze względu na pandemię COVID-19 (Samoloty do przewozu VIP nadal opóźnione).
B737-800NG BBJ2-27K otrzymały kabinę HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym, dwuosobową kabinę VIP, 12-osobową kabinę Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne), 48-osobowy przedział ekonomiczny i sypialnię dla załogi.
Samoloty zostały zamówione, wraz z trzecim B737-800 (Józef Piłsudski) który jest w konfiguracji pasażerskiej, 31 marca 2017 za równowartość 2,05 mld zł brutto (523,6 mln USD według ówczesnego kursu średniego). Piłsudski został odebrany już 15 listopada 2017, gdyż był to egzemplarz oblatany 13 kwietnia tego samego roku i pierwotnie miał trafić do chińskiej linii lotniczej 9Air, która z niego zrezygnowała z przyczyn ekonomicznych. Co istotne, Piłsudski niebawem ma polecieć do Francji, gdzie otrzyma wyposażenie tożsame z Dmowskim i Paderewskim.
https://twitter.com/krzysztof_atek/status/1446110808031649794?s=20
B737-800NG BBJ2-27K miały zostać pierwotnie odebrane do października ubiegłego roku, ale pandemia wpłynęła nie tylko na francuskie zakłady, które wykańczały samoloty, ale także producenta amerykańskiego, jak również z powodu zawirowań związanych z globalnym uziemieniem całej rodziny B737 Max po dwóch tragicznych w skutkach katastrofach (COVID-19: Boeing wstrzymuje produkcję).
Oprócz omawianych Boeingów, do przewozu VIP już teraz służą dwa samoloty Gulfstream G550 o nazwach własnych Książę Józef Poniatowski i Generał Kazimierz Pułaski. 12 sierpnia br. 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr.) z Warszawy, która jest operatorem floty VIP, rozstrzygnęła nieograniczone postępowanie przetargowe na szkolenie symulatorowe załóg samolotów Gulfstream i Boeing w latach 2021-2023. Część dotycząca samolotów G550 została unieważniona, natomiast w części dotyczącej B737-800NG/BBJ2-27K wskazano ofertę spółki Parasnake Arkadiusz Szewczyk z Kielc (Parasnake wyszkoli załogi samolotów rządowych).