14 lutego biuro informacji prasowej rządu Indii poinformowało, że w obecności premiera Narendry Modiego na terenie zakładów Wydziału Badań i Rozwoju Wozów Bojowych CVRDE (Combat Vehicles Research and Development Establishment) w miejscowości Awadi na przedmieściach Ćennaj (Madras) w stanie Tamilnadu, przekazano wojskom lądowym (Bhāratīyan Thalasēnā) pierwszy zmodernizowany czołg Arjun Mk1A (Indie zainteresowane 2S25M Sprut-SDM1, 2020-07-29).
W obecności premiera Narendry Modiego, na terenie zakładów CVRDE w miejscowości Awadi w stanie Tamilnadu, przekazano wojskom lądowym pierwszy zmodernizowany czołg Arjun Mk1A / Zdjęcie: Biuro informacji prasowej rządu Indii
Przekazanie pojazdu, w zakładach wchodzących w skład rządowej Agencji Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) miało wymiar jedynie symboliczny. Indyjski premier brał udział bowiem w kilku innych wydarzeniach związanych z lokalnym przemysłem i rozwojem infrastruktury w stanie Tamilnadu (Wstępna gotowość lekkiego śmigłowca HAL LUH, 2021-02-08).
Produkcja pilotażowego czołgu Arjun Mk1A rozpoczęła się w grudniu 2019 po wprowadzeniu poprawek do tego problematycznego projektu i zakończeniu cyklu prób poligonowych w Pokhran w zachodnim Radżastanie. 2 stycznia br. rozpoczęto procedurę zakupu 118 czołgów za 89,6 mld INR (4,57 mld zł). Zatwierdzenie zakupu ma nastąpić do 31 marca.
Seryjne czołgi Arjun Mk1A uzupełnią dwa pułki, liczące 124 wozy wersji Mk1. Nowe wozy zostaną uzupełnione o 464 lokalnie zmontowane na licencji rosyjskie czołgi T-90MS, które zamówiono w 2019 w związku z opóźnieniami modernizacji Arjunów. Ponadto, w listopadzie 2017 rozpoczęto postępowanie na dostawę 1770 nowych czołgów o kryptonimie FRCV (Future Ready Combat Vehicles), które zastąpią 2410 pojazdów T-72 Ajeya w wersjach Mk1, Mk2 i Combat Improved Ajeya (464 T-90MS dla Indii, 2019-04-10).
Opis
W porównaniu z pierwowzorem wdrożono aż 72 modyfikacje, których wprowadzenie nie obyło się bez problemów – 14 z nich dotyczyło kluczowych systemów bojowych. Co ciekawe liczbę importowanych komponentów wyprodukowanych za granicą potrzebnych do budowy zmodernizowanego wozu zmniejszono z 63%, najpierw do 59%, potem do 46%, a docelowo ma zostać zredukowana do 30%.
Zmodernizowany czołg Arjun Mk1A wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowym, a także ulepszony celownik działowego i automatyczny systemem śledzenia celu, które zostały połączone ze skomputeryzowanym systemem kierowania ogniem, przystosowanym do trybu walki hunter-killer.
Dodatkowo, panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy dowódcy CPS Mk II zintegrowano z kamerą termowizyjną i dalmierzem laserowym, a kamerę kierowcy wyposażono w funkcję asystenta jazdy nocnej. Pojazd wyposażono w ulepszony system nawigacji, a z przodu kadłuba standardowo umieszczono lemiesz do neutralizacji min lądowych. Czołg o masie około 68,5 t, czyli aż 10 t więcej niż pierwowzór, otrzymał zmodyfikowane zawieszenie hydropneumatyczne i skrzynię biegów.
Nowy Arjun został dostosowany do strzelania nową amunicją termobarczyną PCB TB, testowaną od 2016 jako następcę pocisków LAHAT, obok pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem APFSDS i przeciwpancernych pocisków odkształcalnych HESH. Nie jest jasne, czy będzie strzelał nowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, których ostatni test na odległość 5 km z Arjuna Mk1 zrealizowano 1 października 2020 w Ahmednagar na Maharasztrze.
Poziom ochrony czteroosobowej załogi wozu zwiększono poprzez dodatkowe panele pancerza reaktywnego wzdłuż przedniego łuku kadłuba i wieży oraz kontenerowy magazyn amunicji z panelami na stropie wieży, których zadaniem jest odprowadzanie energii jej detonacji.
Ponadto, pojazd wyposażono w czujniki skażeń i filtr cząsteczek stałych, dzięki którym jest zwiększane ciśnienie powietrza w przedziale załogowym uniemożliwiające dostanie się oparów do wnętrza, a samo powietrze jest oczyszczane. Czołg wyposażono także w system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką lasera, system do stawiania zasłony dymnej, powłokę redukującą sygnaturę termiczną i radarową oraz pomocniczą jednostkę napędową APU o mocy 8,5 kW.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.