29 czerwca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała o przekazaniu wielonarodowemu konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) pierwszego z dziewięciu zamówionych samolotów tankująco-transportowych Airbus A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport), które otrzymały oznaczenie KC-30A.

Każdy z natowskich KC-30A (A330-200 MRTT) zostanie wyposażony w izraelski system samoobrony Elbit Systems J-MUSIC (Multi-Spectral Infrared Countermeasure), chroniący przed pociskami przeciwlotniczymi naprowadzanymi na podczerwień

Każdy z natowskich KC-30A (A330-200 MRTT) zostanie wyposażony w izraelski system samoobrony Elbit Systems J-MUSIC (Multi-Spectral Infrared Countermeasure), chroniący przed pociskami przeciwlotniczymi naprowadzanymi na podczerwień

Uroczystość przekazania samolotu odbyła się na podmadryckim lotnisku przyzakładowym Airbusa w bazie lotniczej Getafe. Następnego odleciał do bazy lotniczej Eindhoven w Niderlandach, która będzie stanowić lotnisko macierzyste dla przyszłej floty tych KC-30A w barwach NATO (zastąpią tam niderlandzkie KDC-10). Samoloty będą podlegać Europejskiemu Dowództwu Lotnictwa Transportowego EATC (European Air Transport Command). Ponadto, będą działać również z niemieckiej bazy lotniczej Kolonia-Bonn, gdzie zastąpią niemieckie A310-300 MRTT (A330 MRTT dla Luksemburga, 2020-01-10).

Przekazany wczoraj egzemplarz MMF-1 o nr seryjnym T-054 został zamówiony przez ministerstwo obrony Niderlandów. Oblatano go 28 listopada 2018 z bazy w Getafe, skąd potem udał się do zakładów Airbusa w brytyjskim Manchesterze, gdzie został pomalowany. Nowe barwy Sojuszu i niderlandzkie znaki przynależności państwowej zaprezentowano 2 czerwca 2019 (Pierwszy A330 dla NATO MMF oblatany, 2018-12-03).

Analiza
Deklaracja o wspólnym zakupie samolotów tej klasy  w ramach koncepcji łączenia i udostępniania zasobów (pooling & sharing) zapadła w listopadzie 2011. Procedurę zakupu miała realizować Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NATO Support and Procurement Agency) poprzez agencję OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement) w imieniu Europejskiej Agencji Obrony EDA (European Defence Agency). List intencyjny podpisano w listopadzie 2012. W grudniu 2014 zdecydowano o wyborze oferty Airbusa (Singapur w SMART MRTT, 2020-02-13).

Poszczególne państwa konsorcjum NATO MMF otrzymały limit nalotu godzinowego na samolotach, adekwatny do zaangażowania finansowego: Niderlandy (2000 godzin nalotu), Luksemburg (200), Niemcy (5500), Belgia (1000), Norwegia (100) i Czechy (100) / Zdjęcia: Airbus Defence and Space

Poszczególne państwa konsorcjum NATO MMF otrzymały limit nalotu godzinowego na samolotach, adekwatny do zaangażowania finansowego: Niderlandy (2000 godzin nalotu), Luksemburg (200), Niemcy (5500), Belgia (1000), Norwegia (100) i Czechy (100) / Zdjęcia: Airbus Defence and Space

Konsorcjum MMF, na mocy dokumentu Declaration of Intent on Multi Role Tanker Transport Capability (MRTTC), zostało utworzone przez Niderlandy i Luksemburg 28 lipca 2016. Państwa te zamówiły dwa samoloty. 16 lutego 2017 dołączyły do nich Belgia, Niemcy i Norwegia, co zwiększyło zamówienie o sześć kolejnych A330-200 MRTT. 24 października 2019 do inicjatywy dołączyła Republika Czeska (Czechy w programie NATO MMF, 2019-10-26).

Konsorcjum MMF zakłada, że w przypadku dołączenia kolejnych państw, zamówione zostaną dodatkowe trzy samoloty. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z Hiszpanią i Szwecją. Jeszcze w listopadzie 2014 wśród zainteresowanych do dołączenia do konsorcjum była Polska, która obecnie nie wyraża takiego zamiaru, deklarując zakup samolotów tej klasy na własną rękę w ramach narodowego programu. Powodem odmowy miał być niewystarczający offset ze strony producenta. 15 lutego 2017 Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację dotyczącą analizy rynku w zakresie pozyskania dla Sił Zbrojnych RP zdolności do powietrznego transportu o zasięgu strategicznym, ewakuacji medycznej oraz tankowanie w powietrzu pk. Karkonosze. Według ostatnich informacji, analiza rynku nie zakończyła się.