6 grudnia poinformowano o produkcji i montażu dwóch elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca Leonardo AW101 dla Marynarki Wojennej RP.
Podłoga kabiny załogi zawiera m.in. luk, w którym będzie chowana przednia goleń podwozia
Zaprezentowano dolną przednią część kadłuba (wraz z podłogą kabiny załogi) oraz płytę sufitową. W Świdniku mają powstawać również zespoły owiewek silników i przekładni, płyty sufitowe, część kabiny pilotów, przegroda i owiewka nosowa, przedziały awioniki z pokrywami luków po lewej i prawej stronie, płyta tablicy rozrządu, konsole pulpitu środkowego i bocznego, tylna część kadłuba oraz opcjonalnie rampa. Zakłady uzyskają także certyfikację w zakresie projektowania i produkcji systemów mocowania wyposażenia medyczno-ratowniczego oraz tapicerki wewnętrznej, prowadzenia czynności obsługi technicznej najważniejszych systemów, zdejmowania i nanoszenia powłok malarskich i wyważania śmigłowców.
Informacje potwierdzają tym samym terminowość realizacji kontraktu. Wcześniejsza umowa offsetowa z 8 kwietnia o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi), przewiduje 9 zobowiązań. Wśród nich znalazł się zapis o produkcji niektórych elementów śmigłowców dla Polskie w kontrolowanych przez Leonardo zakładach PZL-Świdnik (Naprawy AW101 w Polsce, 2019-04-08).
Płyta sufitowa znajdzie się pomiędzy kabiną pilotów, a zespołem napędowym złożonym z trzech silników turbowałowych Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/02 albo General Electric T700/CT7-8E / Zdjęcia: PZL-Świdnik
Do końca 2022 Polska ma otrzymać cztery śmigłowce, których montaż końcowy będzie odbywać się w zakładach Leonardo w Yeovil w Wielkiej Brytanii lub Vergiate we Włoszech. Stosowną umowę o wartości 1,65 mld PLN (brutto) podpisano 26 kwietnia 2019. Obejmuje ona pakiet szkoleniowy i logistyczny wraz ze sprzętem medycznym (Umowa na zakup AW101 podpisana, 2019-04-26).
Zakup czterech śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zdolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR/CSAR) rozpoczęto w październiku 2016 w trybie pilnej potrzeby operacyjnej. AW101 zastąpią przestarzałe Mi-14PŁ i Mi-14PŁ/R, których resursy wyczerpią się prawdopodobnie w 2023.
Informacja o zakończeniu produkcji pierwszych elementów przyszłych śmigłowców dla MW zbiegła się z Włosko-Polskim Forum Aeronautyki (Italian-Polish Aerospace Forum), które zorganizowano 4 grudnia w Warszawie. Organizatorem wydarzenia była Ambasada Republiki Włoskiej przy wsparciu Włoskiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich. Partnerem strategicznym forum był włoski producent śmigłowców AW101.