Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsza umowa wykonawcza na LOTR Kleszcz

Agencja Uzbrojenia, w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej, podpisała pierwszą umowę wykonawczą ze spółką AMZ-Kutno na dostawę 28 z 286 planowanych lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznania w ramach programu o kryptonimie Kleszcz.

W środę, 14 sierpnia 2024, w Wesołej w obecności wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza i sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy, Agencja Uzbrojenia podpisała pierwszą umowę wykonawczą o wartości ok. 800 mln zł ze spółką AMZ-Kutno na dostawę 28 z 286 planowanych Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznania (LOTR) w ramach programu o kryptonimie Kleszcz. Umowa ramowa w tej sprawie została zawarta 28 lutego 2024.

Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej

Dzisiaj podpisujemy kolejną w tym tygodniu umowę na sprzęt dla Wojska Polskiego. Zaczęliśmy od 48 wyrzutni w systemie Patriot, wczoraj 96 śmigłowców Apache dla Wojsk Lądowych. To uzupełnienie systemu naczyń połączonych obrony Rzeczypospolitej. To wszystko tworzy jeden wielki system. Ale żeby to zadziałało, musi być dobre rozpoznanie. Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy w programie Kleszcz to jest Polska myśl techniczna. To jest coś, co zaczęliśmy jeszcze za rządów koalicji PO-PSL, ponad już 10 lat. To jest połączenie przemysłu zbrojeniowego, tego prywatnego AMZ Kutno z instytutami wojskowymi, które opracowywały i badały możliwości, funkcjonalności i praktyczne zastosowanie lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego – powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas wizyty w 1. Warszawskiej Brygady Pancernej.

Te trzy dni pokazują strategię całościową państwa polskiego, Ministerstwa Obrony Narodowej wobec zakupów. Pierwszy dzień i baterie do systemu Patriot, koprodukcja polsko-amerykańska. Wczorajszy dzień to zakup u naszych sojuszników, ale też współpraca z Lockheed Martin, Boeing, General Electric w ramach offsetu i również inwestycja w polski przemysł zbrojeniowy, w Zakłady Lotnicze w Łodzi i w Dęblinie. I trzeci dzień, czyli lekki opancerzony transporter rozpoznawczy. To jest już inwestycja tylko i wyłącznie w polski przemysł, polską myśl techniczną, polską produkcję, polskie odkrycia i polskie wyposażenie. Bardzo serdecznie się za to dziękuję i ogromnie się z tego cieszę, że strategia zakupowa jest wielokierunkowa – podkreślił wicepremier.

To wszystko jest bardzo potrzebne. To jest są uszy i oczy polskiej armii. 28 pojazdów tego typu, na to opiewa dzisiaj podpisana przez szefa agencji uzbrojenia, przez pana generała Kuptela i prezesa AMZ Kutno umowa. 28 pojazdów które dostarczone zostaną do polskiego wojska w latach 2026-2028. Bardzo dziękuję za to, że ta umowa dochodzi do skutku. Miałem okazję z panem ministrem Bejdą podpisywać umowę ramową w lutym tego roku. Byliśmy w Kutnie i obserwowaliśmy proces badawczy, produkcyjny, dochodzenia do tego momentu, w którym ten pojazd będzie już zdolny do funkcjonowania w Wojsku Polskim – zaznaczył wiceprezes Rady Ministrów.

Podczas spotkania z żołnierzami w 1. Warszawskiej Brygadzie Pancernej wicepremier W. Kosiniak-Kamysz złożył kwiaty pod tablicą upamiętniającą śp. sierż. Mateusza Sitka.

Rozpocząłem dzisiejszą wizytę w jednostce od złożenia kwiatów przed kamieniem pamięci sierżanta Mateusza Sitka, który oddał życie za bezpieczeństwo państwa polskiego, za bezpieczeństwo naszej granicy w przeddzień święta Wojska Polskiego. To uhonorowanie dla sierżanta Sitka, to nasze jego wspomnienie. Pamięć, nadanie imienia dla jednego z czołgów brygady, które będą podążać jutro w defiladzie. To jest wyrazem nie tylko naszej pamięci, ale wyrazem wielkiego szacunku dla wszystkich młodych ludzi, którzy przystępują do Wojska Polskiego – podkreślił wicepremier (Czołg M1A1FEP Abrams nazwany na cześć śp. sierżanta Mateusza Sitka).

Zdjęcia: kpr. Paweł Kmiecik, CO MON

Umowa wykonawcza nr 1 została zawarta pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Agencję Uzbrojenia a AMZ-Kutno. Jej przedmiotem jest dostawa 28 egzemplarzy transporterów wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Wartość umowy wynosi ok. 800 mln zł, a jej dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2026-2028. Umowa ta uruchamia realizację umowy ramowej na dostawy LOTR Kleszcz w latach 2026-2035.

Kleszcz będzie następcą samochodów opancerzonych BRDM-2 i ich zmodernizowanych wersji w pododdziałach rozpoznawczych Wojska Polskiego. Transporter pozwoli na dynamiczne i ciągłe zdobywanie i gromadzenie informacji o przeciwniku i środowisku działań oraz ich przetwarzanie i przekazywanie w formie danych rozpoznawczych na wyższy szczebel dowodzenia.

Pierwsze dwa egzemplarze zakładowe, już wyprodukowane, zadebiutują jutro na defiladzie w Warszawie z okazji Święta Wojska Polskiego.

LOTR Kleszcz był rozwijany na podstawie umowy z 2013 zawartej pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego weszły: AMZ-Kutno (lider), Wojskowy Instytut Łączności, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii (WIChiR).

Pojazd na platformie kołowej 4×4 wejdzie na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony załogi, z przeznaczeniem do realizacji zadań rozpoznawczych. Przedsiębiorstwo AMZ-Kutno działające od 1999 roku, specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji zabudów specjalnych samochodów użytkowych.

LOTR Kleszcz powstał na bazie podwozia pojazdu Bóbr-3, który wyposażono w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm3 i mocy 240 kW w układzie power-packa z normą spalania EURO 3, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła i niezależne zawieszenie. Pojazd ma 6,9 m długości, 2,38 m wysokości i 2,5 m szerokości. Prześwit wynosi 400 mm, masa waha się od 12 do 14 t (w zależności od wersji opancerzenia, dopuszczalna masa całkowita to 15,6 t), a zasięg to 600 km. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 90 km/h przy zasięgu 600 km, natomiast prędkość pływania wynosi 7 km/h. Pojazd przystosowany jest do brodzenia oraz pokonywania przeszkód wodnych, w tym rzek o nurcie do 1,1 m/s.

Podstawowy Bóbr-3 może zapewniać ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3 według STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2A. Dodatkowe panele opancerzenia zwiększą osłonę do poziomu 3. Konstrukcja pojazdu jest modułowa. LOTR Kleszcz pozwala na transport drużyny rozpoznawczej złożonej z pięciu żołnierzy. Wyposażono go w drzwi boczne dla każdego miejsca znajdującego się przy ścianie pojazdu, a także trzy włazy ewakuacyjne, co umożliwia sprawną i bezpieczną ewakuację załogi z pojazdu, zarówno w przypadku działań taktycznych, jak i ewakuacji technicznej. Pojazd umożliwia transport załogi wraz z wyposażeniem osobistym oraz rozpoznawczym, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej, zwalczanie lekko opancerzonych pojazdów, nisko lecących celów powietrznych oraz siły żywej nieprzyjaciela.

Zasadniczymi elementami wchodzącymi w skład lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego są m.in. systemy: rozpoznania – wyposażony w taktyczny radar rozpoznania pola walki i głowicę optoelektroniczną, łączności – zapewniający równoczesną łączność pomiędzy pojazdami LOTR, śmigłowcami oraz przełożonymi do szczebla batalionu, uzbrojenia (zdalnie sterowany system uzbrojenia) – wyposażony w karabiny maszynowe WKM-B kal. 12,7 mm i UKM kal. 7,62 mm, filtrowentylacji, klimatyzacji oraz detekcji i ochrony przed bronią masowego rażenia, a także sprzężony z wyrzutnią granatów dymnych system ochrony przed opromieniowaniem wiązką lasera.

Pojazd został zaprojektowany w dwóch wariantach, tj. w wariancie lekkim (pływającym) z niższym poziomem ochrony i wariancie ciężkim (niepływającym) z wyższym poziomem ochrony.

W ramach programu LOTR Kleszcz, MON chciało początkowo zakupić 244 pływające, rozpoznawcze, opancerzone pojazdy kołowe 4×4 z niezależnym zawieszeniem, które zastąpią obecnie użytkowane pojazdy BRDM-2. Program uruchomiony w 2013, którego wartość oceniano wówczas na 1,2 mld zł. W sierpniu 2021 prototyp trafił na testy do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej.

LOTR Kleszcz ma być też pojazdem bazowym dla transportera rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych (TRSK), na którego dialog techniczny prowadzono w okresie luty-maj 2021. Na kieleckich targach MSPO 2019, AMZ-Kutno zaprezentowała prototyp kołowego niszczyciela czołgów na bazie pojazdu Bóbr-3.

Bóbr-3 zaprezentowano niedawno na paryskich targach Eurosatory 2024.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X