19 czerwca europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że lekki śmigłowiec wielozadaniowy H145 z pięciołopatowym wirnikiem nośnym uzyskał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency).
Zastosowanie pięciołopatowego wirnika nośnego pozwoli na zwiększenie masy użytecznej śmigłowca o 150 kg (maksymalna masa startowa 3800 kg), przy jednoczesnej redukcji masy o 50 kg. Pierwszy prototyp śmigłowca (nr rej. D-HADW) oblatano w 2017. Nowy wirnik jest oferowany aktualnym użytkownikom H145 jako opcja / Zdjęcie: Anthony Pecchi, Airbus Defence and Space
Oznacza to, że od trzeciego kwartału bieżącego roku będą mogły rozpocząć się dostawy pierwszych wiropłatów do odbiorców. Certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) zostanie przyznany jeszcze w tym roku. Ze względu na różnice w awionice, certyfikacja wersji wojskowej ma nastąpić w 2021 (Chętni na Perkoza, 2020-06-05).
Certyfikacja EASA obejmowała pełen zakres zdolności, w tym loty z załogą jednoosobową i w warunkach według wskazań przyrządów (Instrument Flight Rules, IFR), operacje z jednym silnikiem niepracującym (Kat. A / VTOL, Vertical Take Off and Landing), a także w goglach noktowizyjnych (Bundeswehra zamówi 64 H145M, 2020-02-29).
/ Film: Airbus Defence and Space
Nowa wersja H145 została zaprezentowana 4 marca 2019 na targach Helicopter Association International (HAI) Heli-Expo 2019 w Atlancie w stanie Georgia, gdzie ogłoszono uzyskanie pierwszych zamówień. 15 wiropłatów zamówiła niemiecka spółka DRF Stiftung Luftrettung gemeinnutzige (DRF Luftrettung), zajmująca się lotniczym transportem medycznym (Niemiecki H145 SAR dostarczony, 2019-12-12).
Nowa wersja H145 została wyposażona w bezprzewodowy system łączności lotniczej (wACS), zapewniający płynną i bezpieczną transmisję danych generowanych przez śmigłowiec w czasie rzeczywistym, w tym podczas lotu. Jednak najważniejszą modyfikacją było wyposażenie go w pięciołopatowy wirnik nośny, co pozwoliło na zwiększenie masy użytecznej śmigłowca o 150 kg, do 3800 kg, przy jednoczesnej redukcji masy pustego wiropłatu o 53 kg. Prostota konstrukcji nowego bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwi również prace obsługowe, poprawiając komfort lotu. Krótsze łopaty pozwolą H145 operować zmniejszych lądowisk (Kolejne H145 dla Royal Air Force, 2020-01-25).
Podczas prób w locie na dużej wysokości w Chile i Boliwii, 25 września 2019 prototyp śmigłowca wylądował na najwyższym szczycie na kontynencie południowoamerykańskim – Aconcagua (6962 m n.p.m), gdzie panowała temperatura -22 st. C. Wcześniej wykonał kilka prób, w tym w Hiszpanii na średnich pułapach oraz w Pirenejach i w Finlandii w warunkach niskich temperatur (do -48 st. C). Drugi prototyp zmodernizowanego śmigłowca oblatano 28 sierpnia 2019. Na potrzeby certyfikacji, oba prototypy wylatały po ok. 250 h (Węgry odbierają H145M, 2019-11-20).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.