17 grudnia spółka AMZ-Kutno dostarczyła do Komendy Głównej Policji (KGP) pięć lekkich transporterów opancerzonych Tur VI. Tym samym wykonano pierwszy etap podpisanej 31 stycznia 2019 roku umowy. Dwa pojazdy wyposażono w rampy szturmowe produkowane przez przedsiębiorstwo Concept z Bielska-Białej.
Spółka AMZ-Kutno dostarczyła Policji pięć lekkich transporterów opancerzonych Tur VI. Dwa z rampami szturmowymi produkcji Concept trafią do Biura Operacji Antyterrorystycznych, reszta do Samodzielnych Pododdziałów Kontrterrorystycznych Policji w wybranych województwach. Całe zamówienie na osiem Turów VI ma zostać zrealizowane do grudnia 2020 / Zdjęcia: AMZ-Kutno
Dialog techniczny dotyczący lekkich transporterów opancerzonych rozpoczęto w 2015. 9 października 2018 roku Biuro Finansów Wydziału Zamówień Publicznych i Funduszy Pomocowych Biura Finansów KGP opublikowało ogłoszenie o zamówieniu procedurą otwartą.
14 listopada 2018 poinformowano o wynikach otwarcia ofert. Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum zaoferował dostawy wozów za 24 756 342 zł brutto, a AMZ-Kutno 24 999 998,46 zł brutto (Oferty na transportery dla Policji, 2018-11-16). Propozycję austriacką odrzucono i nie podlegała ocenie, stąd 21 grudnia 2018 roku jako jedyną i najkorzystniejszą uznano ofertę spółki z Kutna (Policja wybrała LTO, 2018-12-27).
Zgodnie z umową pierwsze pięć lekkich transporterów opancerzonych (w tym dwóch z platformą szturmową) miały trafić do Policji do 19 grudnia 2019, a pozostałe trzy do 17 grudnia 2020. Dwa z rampami mają być wykorzystywane przez funkcjonariuszy Biura Operacji Antyterrorystycznych z Warszawy. Reszta Turów VI trafi do komend Policji z województw dolnośląskiego (Wrocław), małopolskiego (Kraków), podlaskiego (Białystok), pomorskiego (Gdańsk), śląskiego (Katowice) i zachodniopomorskiego (Szczecin).
Pierwszy model lekkiego transportera opancerzonego Tur VI opracowano na podwozu samochodu Ford S-550. Wóz pokazano w Kielcach we wrześniu 2018 roku. Docelowy wariant powstał jednak na bazie ciężarówki MAN 4×4 napędzanej 6,9-litrowym silnikiem diesla o mocy 327 KM. Tur VI może transportować kierowcę i dziewięć osób.
Transporter ma ochronę balistyczną na poziomie 2 według normy STANAG 4569. Pojazdy zostały wyposażone w urządzenia służące do samodzielnego demontażu/montażu platformy szturmowej, samouszczelniające się po przestrzeleniu zbiorniki paliwa, czujniki parkowania z przodu i z tyłu z sygnalizacją wizualną i akustyczną oraz elektrycznie sterowane lusterka.
LTO dla Policji
Według zarządzenia nr 9 Komendanta Głównego Policji z maja 2015, normy wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych tej formacji w sprzęt transportowy zakładają wykorzystywanie 35 pojazdów zaliczanych do kategorii transportera opancerzonego (TO) i lekkiego transportera opancerzonego (LTO).
Policja używała do tej pory dwóch typów transporterów opancerzonych. Pierwszym był BTR-60PB wprowadzony do użytku na początku lat 1980., a drugim produkowany przez AMZ-Kutno Dzik-1 AT. W 2004 roku Policja zamówiła dwa takie pojazdy o wartości 1,2 mln zł.
Dwa transportery trafiły do Zarządu Operacji Antyterrorystycznych (obecnego Biura Operacji Antyterrorystycznych). Zamówienia na dalsze cztery wstrzymano. Wozy miały także trafić do oddziałów prewencji i samodzielnych pododdziałów antyterrorystycznych.