12 sierpnia 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr.) z Warszawy rozstrzygnęła nieograniczone postępowanie przetargowe na szkolenie symulatorowe załóg samolotów rządowych Gulfstream G550 i Boeing 737-800 w latach 2021-2023. Część dotycząca samolotów G550 została unieważniona, natomiast w części dotyczącej B737-800NG/BBJ2-27K wskazano ofertę spółki Parasnake Arkadiusz Szewczyk z Kielc (Kto przeszkoli załogi rządowych samolotów?).
1. Baza Lotnictwa Transportowego z Warszawy rozstrzygnęła postępowanie przetargowe na szkolenie symulatorowe załóg samolotów rządowych G550 i B737-800 w latach 2021-2023 / Zdjęcie: 1. Baza Lotnictwa Transportowego
Ogłoszenie w tej sprawie zostało opublikowane 19 kwietnia 2021. Zostało podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy szkolenia teoretyczne oraz symulatorowego personelu latającego samolotu B737-800NG/BBJ2-27K dla 9 załóg tj. 18 pilotów. Obejmuje ono szkolenie Pilot Recurrent – szkolenie teoretyczne i symulatorowe oraz szkolenie International Procedures Initial – szkolenie teoretyczne i symulatorowe – szkolenie dodatkowe.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z 20 maja, do tej części zgłosiły się: AirTech Solution za 2 896 020 zł, FlightSafety International za 882 000 USD (3 245 945 zł), Stuart Cocks Boeing House za 882 000,00 USD (3 245 945 zł), Enter Air za 2 896 020 zł, Megmar Logistics & Consulting za 6 945 840 zł oraz Parasnake Arkadiusz Szewczyk za 2 155 806 zł. Wybrano ofertę tej ostatniej jako najtańszej.
Część druga dotyczyła szkolenia teoretycznego oraz symulatorowe personelu latającego samolotu G550 dla 6 załóg tj. 12 pilotów. Obejmowało: Pilot Recurrent – szkolenie teoretyczne i symulatorowe, przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie (podejmowanie decyzji) – szkolenie teoretyczne i symulatorowe – szkolenie dodatkowe oraz zarządzanie energią kinetyczną samolotu (zależność: wysokość – prędkość).
W tej części oferty złożyły FlightSafety International za 6 798 000 zł, Stuart Cocks Boeing House za 6 798 000 zł i Megmar Logistics & Consulting za 8 816 400 zł. Jednak 8 czerwca poinformowano o unieważnieniu tej części zamówienia. Odrzucono wszystkie oferty. W przypadku FlightSafety International – była niezgodna z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, Stuart Cocks Boeing House z powodu braku wniesionego wadium w terminie, natomiast Megmar Logistics & Consulting z powodu przekroczenia zakładanego budżetu o 316 400 zł.
Siły Powietrzne RP dysponują obecnie dwoma samolotami małymi G550 o nazwach własnych Książę Józef Poniatowski i Generał Kazimierz Pułaski. Ich uzupełnieniem jest średni B737-800 o nazwie własnej Józef Piłsudski. Zgodnie z informacjami Inspektoratu Uzbrojenia MON z 23 czerwca, nie wcześniej niż w lipcu miał nastąpić przylot do kraju dwóch średnich B737-800NG/BBJ2-27K, które przechodzą we Francji doposażanie w systemy ochrony pasywnej i aktywnej, wojskowy system nawigacyjny oraz systemy łączności pozwalające na kierowanie państwem bezpośrednio z pokładu statku powietrznego. Prace realizuje Sabena Technics z Saint-Malo. Do dnia dzisiejszego, tj. 13 sierpnia 2021, samoloty nie przyleciały (Samoloty do przewozu VIP nadal opóźnione).