W środę, 16 października 2024, amerykańskie portal branżowy Breaking Defense poinformował jako pierwszy, powołując się na dwóch urzędników obrony zainteresowanych stron, że rządy Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii prowadzą rozmowy w sprawie potencjalnego wspólnego zakupu bojowych wozów piechoty nowej generacji.
Dążymy do wspólnego rozwoju, wspólnego zakupu i wspólnego użycia, ponieważ musimy wyrównać i złagodzić łańcuchy dostaw i być w stanie utrzymać pojazdy. Będziemy walczyć w tym samym regionie, więc widzimy korzyści płynące ze wspólnego podejścia – powiedział gen. Dan Jonny Mattias Lindfors, dowódca szwedzkich wojsk lądowych (Svenska Armén).
Dodał, że zgadzamy się, że wejdziemy w to razem. Chcemy mieć tę samą platformę, ten sam sprzęt. Nie chcemy żadnych krajowych, specjalnych wymagań.
Wstępne rozmowy rządów czterech państw już się odbyły, a jeśli plan będzie kontynuowany przez kolejne gabinety polityczne, to zgodnie z przewidywaniami, nowa platforma bojowego wozu piechoty zostanie nabyta w przedziale czasowym do 2040.
Gen. Lars Sivert Lervik, dowódca norweskich wojsk lądowych (Hæren), powiedział, że cztery państwa nordyckie obecnie badają wspólny projekt, w nadziei, że pozwoli on obniżyć koszty zamówień i sprawić, że kwestie rozwoju i utrzymania będą łatwiejsze.
Obecnie, wszystkie państw używają różnych wersji CV90 (Combat Vehicle 90)/Strf90 (Stridsfordon 90), a gen. Lindfors powiedział, że będzie to naturalny proces, aby kupić ich więcej. Ale, jak powiedział, nie jest to rozważany jedyny system, a rozmowy odbyły się z więcej niż jednym producentem.
Przeglądamy się dyskusjom na temat wymagań i tego, jak będzie wyglądała następna generacja pojazdów bojowych – powiedział. Nie wykluczone, że zostanie pozyskana nowa generacji CV90 w latach 2030-2040.
Norwegia
Norwegia zamówiła w 1994 początkowo 103 CV9030N, z których 17 zostało później zmodernizowanych do standardu CV9030NF1, charakteryzującego się ulepszoną klimatyzacją, dodatkową ochroną przeciwminową i zastosowaniem kamer cofania dla kierowcy. Pierwsze pojazdy weszły do służby w 1999.
Kolejna modernizacja norweskich wozów i zakup 41 kolejnych została przedstawiona w kwietniu 2012, a w lipcu tego samego roku podpisano umowę o wartości 750 mln USD w tej sprawie z BAE Systems Hägglunds i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA). Umowa dotyczyła 74 bojowych wozów piechoty, 21 bojowych wozów rozpoznania, 15 wozów dowódczych, 16 transporterów inżynieryjnych, 16 transporterów wielozadaniowych oraz 2 wozy do szkolenia kierowców. Obejmowała wzmocnienie opancerzenia, nową cyfrową architekturę wyposażenia elektronicznego, zwiększoną świadomość sytuacyjną, zdalnie sterowane moduły uzbrojenia i inne ulepszenia. Dostawy zmodernizowanych pojazdów rozpoczęto w lutym 2015 i zakończono w kwietniu 2019.
18 lutego 2021 zamówiono 20 kolejnych egzemplarzy w wariantach wsparcia za równowartość 50 mln USD. Obecnie w służbie są 144 egzemplarze, która będzie dalej modernizowana na podstawie umowy z producentem z 2022.
Szwecja
Szwecja dysponowała 354 Strf90 w wariantach: Strf 9040A (208 egz.), Strf 9040B (91 egz.), Strf 9040B1 (13 egz.) i Strf 9040C (42 egz.). Planowana była modernizacja Strf 9040A do standardu Strf 9040D1, Strf 9040B/B1 do Strf 9040D2 i Strf 9040C do Strf 9040E – w ramach programu MLU (Mid-Life Update). Ich głównym uzbrojeniem, w wersji szwedzkiej, jest 40-mm armata automatyczna Bofors 40/L70.
50 egzmeplarzy Strf90, w tym wszystkie Strf 9040C, zostały przekazane walczącej Ukrainie, w związku z czym w tym roku zamówiono nowo opracowywane Strf9035 MkIIIC. Otrzymają nowocześniejszą armatę automatyczną kalibru 35 mm i będą bazować na rozwiązaniach niderlandzkiego zmodernizowanego CV9035NL.
Dania
Dania zamówiła 45 CV9035DK MKIII, dostarczonych w latach 2007-2008, które obecnie przechodzą modernizację MLU (Mid-Life Update), a wkrótce do nich dołączy 115 fabrycznie nowych CV9035DK MkIIIC.
Finlandia
Finlandia użytkuje łącznie 102 CV9030FIN, które są uzbrojone w 30-mm armatę automatyczną Mk44 Bushmaster II i sprzężony z nią rosyjski 7,62-mm karabin maszynowy PKMT. Pierwsza partia 57 wozów zamówiono w ramach programu TA2000 w 2000 za 1,78 mld SEK, z dostawami w latach 2003-2007 (pierwotnie planowano na lata 2002-2005), natomiast drugą partię 45 wozów zamówiono w 2004 za 120 mln EUR z dostawami w latach 2006-2007. Montaż końcowy odbywał się w zakładach Patrii, a wozy z drugiej partii otrzymały komponenty wyprodukowane w Finlandii. Od 2021 przechodzą modyfikacje w celu wydłużenia eksploatacji.
Interoperacyjność w ramach NATO i nie tylko
Poza wspólnych programem bojowych wozów piechoty nowej generacji, Dania, Finlandia, Norwegia i Szwecja zgodziły się w 2020 wdrożyć w najbliższych latach jednolite umundurowanie, a w marcu 2023 zdecydowano o utworzeniu wspólnych, nordyckich wojsk lotniczych. Teraz trwają rozmowy o unifikacji amunicji artyleryjskiej, aby zasoby wszystkich państw były w pełni kompatybilne i interoperacyjne, na tyle na ile to możliwe.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.