23 października spółka Leonardo dostarczyła włoskim wojskom lotniczym (Aeronautica Militare Italiana, AMI) ostatni zamówiony samolot wielozadaniowy Eurofighter Typhoon Tranche 3A. Ceremonia przekazania samolotu odbyła się w zakładach montażowych spółki w Caselle Torinese (Turyn-Caselle), 6 km na północ od Turynu, w północno-zachodniej części kraju (udział Leonardo w wartości europejskiego programu Eurofighter to ok. 36%) (Środki na radar AESA dla brytyjskich Typhoonów, 2020-09-05).
W ceremonii przekazania ostatniego wielozadaniowego Eurofighter Typhoon Tranche 3A wzięli udział m.in. szef sztabu dowództwa włoskich wojsk lotniczych gen. Alberto Rosso, dyrektor generalny włoskiej spółki Leonardo Alessandro Profumo i dyrektor zarządzający działu Aircraft Division w Leonardo, Marco Zoff
Obecny na uroczystości przekazania, szef sztabu dowództwa włoskich wojsk lotniczych gen. Alberto Rosso powiedział, że. dostawa ostatniego samolotu, który dopełnia składu floty myśliwców Eurofighter, stanowiąc główny element zasobów złożonego i zróżnicowanego systemu obrony powietrznej poszczególnych krajów oraz NATO. Dodał, że samoloty tego typu dowiodły tego, że stanowią niezawodny i wszechstronny zasób oraz są gotowe sprostać nowym wyzwaniom w celu zagwarantowania najwyższego poziomu bezpieczeństwa na włoskim niebie oraz ochrony interesów narodowych. Generał zauważył, że dzieje się tak, dzięki szerokiej gamie zdolności operacyjnych, które uzupełniają zadania w zakresie obrony powietrznej, takie jak wywiad, obserwacja i rozpoznanie [Intelligence Surveillance Reconnaissance, ISR – przyp. red.] oraz misje bojowe z możliwością zmiany jej charakteru w trakcie trwania.
Leonardo, wraz ze spółkami BAE Systems i Airbus Defence and Space (w Niemczech i Hiszpanii), są właścicielami konsorcjum Eurofighter, zarejestrowanego w Monachium, które odpowiada za projekt, budowę i produkcję samolotów bojowych. Poza czterema krajami partnerskimi, które już zamówiły 472 samoloty Typhoon (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Hiszpania), kolejnymi odbiorcami są: Arabia Saudyjska (72 samoloty), Austria (15), Oman (12), Kuwejt (28) oraz Katar (24), co łącznie daje 623 zamówione samoloty / Zdjęcie i grafika: Leonardo
Samolot, oznaczony lokalnie jako Eurofighter F-2000A Typhoon o nr seryjnym MM7356 i nr taktycznym IS082 trafi do 132. Eskadry 51. Skrzydła Myśliwskiego (132° Gruppo, 51° Stormo) w bazie lotniczej Istrana w regionie Wenecja Euganejska w północno-wschodniej części Włoch. F-2000A stacjonują tam na stałe od stycznia 2017.
Tym samym Aeronautica Militare Italiana dysponują 21 samolotami w najnowszej i najbardziej zaawansowanej wersji Tranche 3A, 47 w wersji Tranche 2 i 27 najstarszymi w wersji Tranche 1 – łącznie 95 (pierwotnie miało być 96 samolotów, ale jeden z nich uległ tragicznej w skutkach katastrofie 24 września 2017 w pobliżu miejscowości Terracina, leżącej 76 km na południe od Rzymu). Pierwsze włoskie Typhoony osiągnęły wstępną gotowość operacyjną 16 grudnia 2005 (Włoskie F-35A ze statusem gotowości operacyjnej, 2018-03-13).
W zakładach Caselle Torinese trwa obecnie montaż 28 zamówionych Typhoonów 3A dla wojsk lotniczych Kuwejtu (Al-Quwwat al-Jawwiya al-Kuwaitiya) w konfiguracji ISPA 6 (Instrumented Series Production Aircraft) z nowym radarem z anteną ze skanowaniem elektronicznym AESA typu Captor-E Scan (znany jako Mk.0 lub Radar 1 Plus). Pierwszy egzemplarz został oblatany 23 grudnia 2019 (Kuwejcki Typhoon oblatany, 2019-12-24).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.