14 listopada w morze po raz pierwszy wyszedł okręt patrolowy ORP Ślązak (numer burtowy 241). Jednostka opuściła PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni o 13.00. Oznacza to zakończenie prób stoczniowych zgodnie z harmonogramem i wcześniejszymi zapowiedziami. Przekazanie okrętu Ministerstwu Obrony Narodowej ma nastąpić w marcu 2019. ORP Ślązak trafi do 3. Flotylli Okrętów (3. FO) im. Komandora Bolesława Romanowskiego z dowództwem w Gdyni (Wodowanie holownika Bolko, 2018-10-09).
ORP Ślązak ma 95,2 m długości, 13,5 m szerokości, 9,35 m wysokości do pokładu otwartego, 3,6 m zanurzenia i 1800 t wyporności standardowej. Na pokładzie rufowym znajduje się miejsce dla 10,5-tonowego śmigłowca
Rozpoczęcie prób na morzu jest efektem umowy podpisanej 29 czerwca przez Inspektorat Uzbrojenia i konsorcjum z Polską Grupą Zbrojeniową jako liderem i PGZ Stocznia Wojenna. Kontrakt obejmował dokończenie budowy ORP Ślązak i przeprowadzenie prób stoczniowych (portowych), morskich oraz zdawczo-odbiorczych okrętu. Pierwsze próby rozpoczęto w lipcu. Przeprowadzono wówczas ostateczną inspekcję wszystkich urządzeń mechanicznych, elektrycznych i uzbrojenia (Dokończenie ORP Ślązak, 2018-06-30).
Uzbrojenie okrętu to 76-mm armata morska OTO Melara Super Rapid L/62, dwie 30-mm armaty Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom i cztery 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe ZMT WKM-Bm / Zdjęcia: Polska Grupa Zbrojeniowa
Informacja o wyjściu w morze pojawiła się 13 listopada w planie ruchu statków w porcie Gdynia. Okręt wyszedł w morze dzień później w asyście holowników. Podczas prób morskich zostanie przetestowany układ napędowy typu CODAG (Combined Diesel and Gas Turbine) złożony z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V 595 TE90 o mocy 3240 kW każdy, turbiny gazowej GE/Avio LM-2500 o mocy 25 000 kW i czterech zespołów prądotwórczych o mocy 600 kW każdy.
Sprawdzone zostaną różnież zdolności manewrowe, działanie dziobowego pędnika azymutalnego i aktywnych stabilizatorów kołysań. Próby obejmą działanie systemów dowodzenia, nawigacyjnych i radarowych, czyli konsoli Thales TACTICOS, stacji radiolokacyjnej Thales SMART-S Mk 2, sonaru nawigacyjno-ostrzegającego L3 ELAC Nautic Vanguard i głowicy optoelektronicznej Thales Mirador (Początek budowy ORP Albatros, 2018-09-19).
Analiza
ORP Ślązak to najdłużej budowany okręt w historii Marynarki Wojennej. W chwili przekazania marynarzom minie niemal 18 i pół roku od rozpoczęcia budowy. Stępkę położono 28 listopada 2001. Pierwotnie jednostka miała być korwetą wielkozadaniową projektu 621 (Gawron). Koszt budowy szacowano na 250-300 mln zł jednak wzrósł do 1,171 mld zł.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.