14 maja 2018 sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii Gavin Williamson poinformował o przyznaniu koncernowi BAE Systems dwóch kontraktów o łącznej wartości 2,4 mld GBP (11,6 mld zł) z przeznaczeniem na rozbudowę brytyjskich sił podwodnych.
Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zamówiło łącznie siedem wielozadaniowych okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym typu Astute / Zdjęcie: Royal Navy
Większość środków tj. 1,5 mld GBP (7,25 mld zł) zostanie przeznaczone na sfinansowanie budowy siódmego okrętu podwodnego typu Astute dla Royal Navy. Przyszły HMS Agincourt (S125), ma zostać dostarczony w 2024. Dodatkowo podczas wizyty Gavina Williamsona w stoczni Barrow-in-Furness ogłoszono przyznanie 900 mln GBP (4,35 mld zł) na kolejną fazę programu budowy okrętów podwodnych typu Dreadnought w ramach The Trident Successor Programme.
Budowa okrętów typu Dreadnought będzie częściowo realizowana w nowej hali Central Yard Facility. Obiekt ma 180 m długości, 90 m szerokości oraz 44 m wysokości. Mieszczą się w nim doki, warsztaty i pomieszczenia biurowe.
Oba kontrakty zagwarantują utrzymanie około 8 700 miejsc pracy, a budową zajmie się BAE Systems Maritime – Submarines.
Analiza
Budowa pierwszego z czterech zamówionych przyszłych nosicieli zmodernizowanych pocisków balistycznych klasy głębina wodna-ziemia UGM-133 Trident II D5LE, rozpoczęła się formalnie w połowie października 2015. Prace poprzedziło ogłoszenie przygotowań do budowy następców okrętów podwodnych typu Vanguard w ramach Delivery Phase 1. Do końca 2017 przeznaczono na ten cel 170 mln GBP (969 mln zł), a następnie dalsze 130 mln GBP (628 mln zł). Program o kryptonimie Successor ma być najdroższym projektem zbrojeniowym w historii Wielkiej Brytanii.
Cztery strategiczne okręty podwodne nowej generacji typu Dreadnought zastąpią całkowicie jednostki typu Vanguard, które jako jedyne w siłach zbrojnych Zjednoczonego Królestwa są nosicielami broni nuklearnej / Zdjęcie: BAE Systems
21 października 2016, podczas tzw. Trafalgar Day, królowa Elżbieta II nadała pierwszej jednostce zaszczytną nazwę HMS Dreadnought. Według założeń Admiralicji, okręt ma rozpocząć służbę w 2028. Za dostawy ma odpowiadać nowo utworzona spółka Dreadnought Alliance, w skład której wejdą przedstawiciele Ministerstwa Obrony, BAE Systems i Rolls-Royce. Jednostki nowej generacji zastąpią w linii HMS Vanguard (S28), HMS Victorious (S29), HMS Vigilant (S30) oraz HMS Vengeance (S31).
Tymczasem w służbie pozostają trzy jednostki typu Astute: HMS Astute (S119), HMS Ambush (S120) i HMS Artful (S121). W tym roku do linii wejdzie HMS Audacious (S122), natomiast HMS Anson (123) i HMS Agamemnon (124) pozostają na różnych etapach budowy. HMS Agincourt (A125) ma być ostatnią jednostką w swojej klasie.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.