17 stycznia z greckiej bazy lotniczej Tanagra w pobliżu Aten dokonano oblotu pierwszego zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego F-16V. Wojska lotnicze Grecji (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) planują doprowadzenie części ze swoich F-16C/D Block 30/50/52/52+ Advanced (prawdopodobnie tylko 84 ze 155 najnowszych egzemplarzy) do standardu F-16V – równoważnego dla nowo produkowanych F-16C/D Block 70/72.
Z greckiej bazy lotniczej Tanagra w pobliżu Aten dokonano oblotu pierwszego zmodernizowanego samolotu wielozadaniowego F-16V / Zdjęcie: Nikos Panagiotopoulos, minister obrony Grecji
Zmodernizowany przez zakłady Hellenic Aerospace Industries (HAI) przy wsparciu amerykańskiej spółki Lockheed Martin, F-16V, wcześniej będący wersją F-16C Block 52+ (nr ser. w EPA 005, nr ser. w USAF 06-0005), został pierwotnie dostarczony do Grecji w 2009 roku w ramach programu Peace Xenia IV do 335. Eskadry Myśliwskiej Tigris (335 Mira Tigris) z bazy lotniczej Araxos.
Pierwszy grecki F-16V został po raz pierwszy sfotografowany na ziemi podczas przygotowań do oblotu 14 stycznia. Dziewiczy lot, trzy dni później, trwał 61 minut i był nadzorowany z drugiego F-16D Block 52, za sterami którego siedział pilot amerykański. Po skompletowaniu około 10 godzin nalotu, samolot, wraz z trzema amerykańskimi F-16, które znajdują się w belgijskich zakładach SABCA w Gosselies, zostanie przebazowany do Forth Worth w Teksasie z terminem do 5 lutego. W USA są modernizowane obecnie dwa greckie egzemplarze – tam też będzie odbywać się certyfikacji modernizacji wszystkich z nich.
Prace modernizacyjne na rzeczonym egzemplarzu rozpoczęto w styczniu 2020 na podstawie umowy pomiędzy Departamentem Obrony USA a Lockheed Martin z grudnia 2018 o wartości 996,8 mln USD (3,72 mld zł) i udzielonym podwykonawstwie dla HAI. Termin zakończenia modernizacji wszystkich 84 samolotów wyznaczono na 30 czerwca 2027. Według greckich mediów, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, pomimo problemów związanych z pandemią COVID-19.
Prace modernizacyjne zostały zaakceptowane przez grecki rząd 29 kwietnia 2018 i miały objąć 85 egzemplarzy (zamiast wcześniej planowanych 123, czyli 116 jednomiejscowych F-16C i 39 dwumiejscowych F-16D). Jednak po weryfikacji stanów technicznych poszczególnych samolotów, jeden z nich został skreślony z realizacji prac (Modernizacja greckich F-16, 2018-05-08).
W ramach modernizacji, greckie samoloty otrzymują stacje radiolokacyjne APG-83 SABR z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, nowe modułowe komputery misji, nowe kolorowe wyświetlacze CPD (Center Pedestal Display), nahełmowe wyświetlacze JHMCS II, wielofunkcyjne łącza danych Link 16, oparte o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, systemy bliskiej nawigacji TACAN i wskaźniki sytuacji horyzontalnej EHSI, systemy nawigacji satelitarnej LN260 i bezwładnościowej, programowalne układy cyfrowe iPDG oraz systemy identyfikacji swój-obcy AN/APX-126 wraz z interrogatorami zintegrowanymi z transponderami CIT.
W ramach umowy, dostarczone zostaną również system planowania misji JMPS, symulator samolotu w wersji F-16V (oraz zostaną modernizowane dwóch greckie symulatory), stacja testująca poziom awioniki, szyfrowana komunikacja, wyposażenie kryptograficzne i nawigacyjne oraz zestawy modernizacyjne i integracyjne dla zaawansowanego zestawu samoobrony ASPIS (do standardu ASPIS II).
W najbliższej przyszłości greckie F-16V zostaną uzupełnione 18 (nowych i używanych) francuskich wielozadaniowych samolotów Dassault Rafale F3-R/F3-O4T oraz prawdopodobnie 18-24 (nowe lub używane) amerykańskie wielozadaniowe F-35A Lightning II. Szkolenie pilotów będzie odbywać się zmodernizowanych samolotach szkolenia podstawowego T-6A NTA Texan II i M-346 Master (Elbit wyszkoli greckich pilotow na M-346 Master, 2021-01-06; Grecja bliżej zgody na F-35A, 2020-11-19).