14 września amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) poinformowała o oblocie prototypu morskiego wariantu bezzałogowego statku latającego (bsl) MQ-9B SkyGuardian, oznaczonego jako SeaGuardian. Wariant ten został zaproponowany Indiom pod koniec 2018, a jeszcze w tym miesiącu ma zostać zaprezentowany Japonii ( Agile Condor z algorytmami sztucznej inteligencji, 2020-09-06).

Jeszcze w bieżącym miesiącu prototyp MQ-9B SeaGuardian ma zostać zaprezentowany w Japonii. GA-ASI chce też oferować swój morski bsl w Europie. W grudniu 2019 prezentowano część pakietu wyposażenia przyszłego SeaGuardiana. Dokonano tego przy użyciu bsl MQ-9 Reaper podczas lotów nad Morzem Śródziemnym w pobliżu Grecji. / Grafika: GA-ASI

Jeszcze w bieżącym miesiącu prototyp MQ-9B SeaGuardian ma zostać zaprezentowany w Japonii. GA-ASI chce też oferować swój morski bsl w Europie. W grudniu 2019 prezentowano część pakietu wyposażenia przyszłego SeaGuardiana. Dokonano tego przy użyciu bsl MQ-9 Reaper podczas lotów nad Morzem Śródziemnym w pobliżu Grecji. / Grafika: GA-ASI

Seria próbnych lotów została przeprowadzona 11 września nad Oceanem Spokojnym w rejonie południowych wybrzeży Kalifornii. Linden Blue, dyrektor wykonawczy spółki GA-ASI, powiedział, że SeaGuardian został specjalnie dostosowany do zadań morskich w zakresie misji zwiadowczych i rozpoznawczych, przeszukiwania powierzchni akwenów morskich, jak i obszarów pod powierzchnią na małej głębokości, obserwacji wybrzeża, zwalczania piractwa morskiego i misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). 

Jeszcze w bieżącym miesiącu prototyp ma zostać zaprezentowany w japońskiej bazie lotniczej Hachinohe w prefekturze Aomori na wyspie Honsiu, gdzie przejdzie szereg dodatkowych prób, certyfikujących go do lotów w japońskiej przestrzeni powietrznej. Dwumiesięczna certyfikacja będzie realizowana wspólnie z japońską Asia Air Survey. 

Podobnie jak wariant bazowy, SeaGuardian został wyposażony w radar Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar), czujnik elektrooptyczny Raytheon AN/DAS-1 MTS-B (Multi-Spectral Targeting System), zasobnik elektronicznych środków wsparcia Leonardo ESM (Electronic Support Measure), a dodatkowo także w morski radar powierzchniowy o zakresie działania 3600 Raytheon Intelligence & Space SeaVue Expanded Mission Capability (XMC), system automatycznej identyfikacji Shine Micro AIS (Automatic Identification System), zasobnik walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 oraz odbiornik Ultra i procesor do przetwarzania danych boi sonarowej od General Dynamics Mission Systems-Canada. 

SeaGuardian, podobnie jak MQ-9B SkyGuardian, jest przystosowany do działań w każdych warunkach pogodowych, jednak morski wariant – dzięki konstrukcji całkowicie kompozytowej – jest odporny na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale. Bsl zgodny jest z normą NATO STANAG 4671, a więc został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy i system antykolizyjny. Z tego względu jest certyfikowany do lotów w cywilnej przestrzeni powietrznej według norm Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO (International Civil Aviation Organization) (Chiny: Morski wariant CH-5 oblatany, 2020-07-20). 

Wariant bazowy, MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B), został jak dotąd zamówiony przez Wielką Brytanię (zamówiono trzy z co najmniej dwudziestu sześciu planowanych jako Protector RG Mk.1), Belgię (cztery w wersji nieuzbrojonej) i Australię (prawdopodobnie od dwunastu do szesnastu bbsl) (Zamówienie na seryjne Protector RG Mk.1, 2020-07-15, Jednak MQ-9B dla Australii, 2019-11-29, SkyGuardian dla Belgii, 2019-03-27).