Przejdź do serwisu tematycznego

Oblot demonstratora technologii C295 FTB2 dla programu Clean Sky 2

Europejska spółka Airbus Defence and Security dokonała oblotu demonstratora technologii samolotu transportowego C295 FTB2 na potrzeby programu Clean Sky 2.

26 stycznia br. europejska spółka Airbus Defence and Security poinformowała o oblocie demonstratora technologii samolotu transportowego C295 FTB2 (Flight Test Bed 2) na potrzeby programu Clean Sky 2 (CS2). Posłuży on do testów w powietrzu, mających sprawdzić nowe odkształcające się skrzydło (technologia semimorfingu), działanie nowego systemu sterowania lotem, a także skuteczność anteny łączności satelitarnej SatCom osadzonej w kadłubie.

Europejska spółka Airbus Defence and Security dokonała oblotu demonstratora technologii samolotu transportowego C295 FTB2 na potrzeby programu Clean Sky 2 / Zdjęcie: Airbus Defence and Security

Pierwszy lot C295 FTB2 stanowi kolejny etap programu, następujący po udanej integracji nowych struktur lotniczych, testach rozruchowych i naziemnych. Kilka lat temu ten program był tylko marzeniem dotyczącym bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Dziś jesteśmy na ostatnim etapie i w końcu udało nam się wzbić w powietrze, powiedział Francisco Javier Sánchez Segura, wiceprezes Airbus Defence and Space ds. Konstrukcyjnych.

Zbudowana na podstawie Airbusa C295 platforma Flight Test Bed 2 to latający demonstrator technologii europejskiego programu Clean Sky 2 oraz unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020, w ramach którego testowane są rozwiązania projektowane z myślą o przyszłych regionalnych samolotach wielozadaniowych, spełniających wymogi CS2.

Modyfikacje obejmują nowe materiały i technologie mające na celu redukcję emisji hałasu oraz CO2 i NOx. Dzięki zastosowaniu proponowanych nowinek w przyszłych samolotach wielozadaniowych o zasięgu regionalnym w typowej misji poszukiwawczo-ratowniczej na dystansie 400 mil morskich można będzie osiągnąć do 43% redukcji CO2 i 70% NOx, a także obniżyć hałas towarzyszący startowi o 45%.

Główne modyfikacje zastosowane w samolocie FTB2 to nowe, wydajne skrzydło częściowo odkształcające się (semi-morhing), ruchome panele sterowe na wingletach i płaska antena SATCOM wbudowana w górną część kadłuba. Ponadto, w FTB2 testowane jest innowacyjne kierowanie głównymi powierzchniami sterowymi – lotkami, klapami i klapami odciążającymi w klapach, o ulepszonej aerodynamice – które można regulować w locie, przyczyniając się do zwiększenia siły nośnej.

Nowy system sterowania lotem wykorzystuje układy cyfrowe do optymalizacji kształtu aerodynamicznego skrzydła w locie, podczas gdy nowa wielofunkcyjna klapa została całkowicie przeprojektowana i zawiera zaczepy klap na krawędzi spływu sterowane za pomocą siłowników elektromechanicznych.

Zmiany objęły również proces produkcyjny, dzięki użyciu zaawansowanych materiałów i metod wytwarzania, począwszy od zastosowania stopu skandu, aluminium i magnezu (Scalmalloy) i wytwarzania przyrostowego, skończywszy na nowej metodzie montażu elementów skrzydła (wingleta, panelu sterowego wingleta, klap i lotek). W rezultacie, C295 FTB2 pozwala zweryfikować nie tylko ulepszenia w operacyjnym użytkowaniu samolotu, ale także pomaga inżynierom Airbusa udoskonalić procesy projektowania i produkcji.

Informacja prasowa Airbus Defence and Space

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X