26 października Boeing ujawnił koncepcję śmigłowca szturmowego AH-64E Block 2 Compound ze śmigłem pchającym, natomiast dzień później rosyjskie biuro konstrukcyjne Kamowa zaprezentowało wiropłat, bazujący na ogólnych rozwiązaniach Ka-52.

AH-64E Block 2 Compound
Ujawniono model tunelowy wiropłatu bazującego na kadłubie AH-64E, który wyposażono w śmigło pchające, większe skrzydła i usterzenie ogonowe, zmodyfikowany układ napędowy, w tym wydechowy i prawdopodobnie sztywny wirnik główny. AH-64E Block 2 Compound ma dzięki temu osiągać prędkość maksymalną większą o 50%, o połowę większy zasięg i o 24% mniejsze zużycie paliwa. Obecne osiągi Apache’a to ponad 270 km/h i zasięg 480 km.

Model tunelowy pokazuje, że AH-64E Block 2 Compound charakteryzuje się śmigłem pchającym, większymi skrzydłami i usterzeniem ogonowym, zmodyfikowanym układem napędowym, w tym wydechowym i prawdopodobnie nowym, sztywnym wirnikiem głównym. /Zdjęcie: Boeing

Model tunelowy pokazuje, że AH-64E Block 2 Compound charakteryzuje się śmigłem pchającym, większymi skrzydłami i usterzeniem ogonowym, zmodyfikowanym układem napędowym, w tym wydechowym i prawdopodobnie nowym, sztywnym wirnikiem głównym. /Zdjęcie: Boeing

Trzeci zbudowany model silnie zmodyfikowanego wiropłatu przechodzi obecnie testy w tunelu aerodynamicznym w Filadelfii w stanie Pensylwania. Oczekuje, że zakończą się w styczniu 2019. Nowe rozwiązania mają wykorzystywać także doświadczenia projektu Advanced Apache, znanego jako AH-64F lub AH-64X. Wariant miał mieć ulepszony napęd, większe skrzydła, składane podwozie i wirnik ogonowy pod kątem 90 stopni, co miało zapewnić lepsze osiągi podczas lotu poziomego. W 2016 US Army oświadczyła, że nie jest zainteresowana tym projektem.

Mimo to, prawdopodobnym odbiorcą najnowszych rozwiązań byłyby właśnie amerykańskie siły zbrojne, które użytkują około 235 AH-64E Apache Guardian i ponad 500 starszych AH-64D Apache Longbow. US Army jest w trakcie pozyskiwania kolejnych AH-64E, jak i modernizacji systemów pokładowych obecnie eksploatowanych wiropłatów (Wstrzymane dostawy AH-64E dla US Army, 2018-04-21).

22 czerwca 2018 US Army opublikowała ogłoszenie na dostawę dwóch konkurencyjnych prototypów śmigłowca szturmowo-rozpoznawczego w ramach programu FARA CP (Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype), który może potencjalnie wyłonić dostawcę 500 wiropłatów. Jednym z wymogów jest prędkość maksymalna 370 km/h. Założenia zespołu Boeinga mają zagwarantować osiągi dla przyszłego AH-64E Block 2 Compound na poziomie ponad 400 km/h.

Propozycja Boeinga oferuje także niższe ryzyko dla US Army, która użytkuje AH-64, w porównaniu z nowo powstałymi lub powstającymi projektami, takimi jak Sikorsky S-97 Raider czy szturmowej wersji SB-1 Defiant, którego transportowy prototyp ma być oblatany w grudniu 2018 przez zespoły Sikorsky’ego i Boeinga (Oblot SB-1 Defiant w 2018, 2018-06-29).

Projekt Kamowa
27 października biuro konstrukcyjne Kamowa zaprezentowało nienazwany jeszcze projekt śmigłowca szturmowego, charakteryzującego się wysoką prędkością maksymalną rzędu 700 km/h. Konstrukcja bazująca na Ka-52 Aligator ma charakteryzować się powiększonym skrzydłem w układzie delta, mniejszym oporem aerodynamicznym, zredukowanym zużyciem paliwa, zachowanym współosiowym układem wirnika głównego i układem foteli obok siebie, a także dwoma śmigłami pchającymi.

Kadłub nowego śmigłowca Kamowa ma bazować na rozwiązaniach modelu Ka-52 Aligator, a modyfikacje zewnętrznego sposobu przenoszenia uzbrojenia, tj. pod kadłubem, mają pozwolić na zredukowanie sygnatury radarowej.

Kadłub nowego śmigłowca Kamowa ma bazować na rozwiązaniach modelu Ka-52 Aligator, a modyfikacje zewnętrznego sposobu przenoszenia uzbrojenia, tj. pod kadłubem, mają pozwolić na zredukowanie sygnatury radarowej.

Warto zauważyć, że od czerwca 2016 holding Wiertoliety Rossii, w skład którego wchodzi biuro Kamowa, prowadzi testy z eksperymentalnym śmigłowcem PSW (Perspiektiwnyj Skorostnyj Wiertaliot), który powstał na bazie Mi-24K Kurier.

W projekcie zachowano współosiowy układ wirnika głównego i układ foteli obok siebie. /Zdjęcia: Kamow

W projekcie zachowano współosiowy układ wirnika głównego i układ foteli obok siebie. /Zdjęcia: Kamow

Wiropłat, wyposażony w silniki turbowałowe WK-2500M, został oblatany 23 grudnia 2015, a jego premiera statyczna miała miejsce podczas 12. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2015. Osiągi demonstratora miały oscylować wokół 400-450 km/h, a docelowo osiągać nawet 500 km/h. Jednak podczas testów w październiku 2016 osiągnięto 405 km/h.