15 października w godzinach popołudniowych w porcie lotniczym Gdańsk-Rębiechowo im. Lecha Wałęsy wylądowały dwa samoloty LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20, zamówione 29 stycznia 2019 przez Komendę Główną Straży Granicznej (KGSG) za równowartość 109,8 mln zł brutto na potrzeby Morskiego Oddziału SG (MOSG). O przylocie poinformowała w mediach społecznościowych Magdalena Karska, dyrektor sprzedaży i marketingu w spółce JB Investments Jan Borowski z Konstancina-Jeziornej, która była liderem zwycięskiego konsorcjum (w skład którego wchodzi także spółka Aero Club).

L 410 UVP E-20 ma 14,42 m długości, 19,98 m rozpiętości skrzydeł i 5,97 m wysokości. Masa pustego samolotu to 4200 kg, natomiast maksymalna masa startowa wynosi 6600 kg. Dwa silniki turbinowe General Electric H80-200 o mocy 800 KM (597 kW) każdy, napędzające pięciołopatowe śmigła Avia AV 725, zapewniają prędkość przelotową 405 km/h i zasięg do 510 km przy ładunku 1500 kg (zasięg maksymalny to 1500 km)

L 410 UVP E-20 ma 14,42 m długości, 19,98 m rozpiętości skrzydeł i 5,97 m wysokości. Masa pustego samolotu to 4200 kg, natomiast maksymalna masa startowa wynosi 6600 kg. Dwa silniki turbinowe General Electric H80-200 o mocy 800 KM (597 kW) każdy, napędzające pięciołopatowe śmigła Avia AV 725, zapewniają prędkość przelotową 405 km/h i zasięg do 510 km przy ładunku 1500 kg (zasięg maksymalny to 1500 km)

 
Oba samoloty przyleciały z Republiki Czeskiej na tymczasowych znakach rejestracyjnych tego państwa (OK-JRZ i OK-JRY). Zostały oblatane w listopadzie ub. r. z lotniska przyzakładowego spółki LET Aircraft Industries w Kunovicach w kraju zlinskim, w powiecie Uherské Hradiště. Jak poinformowała Straż Graniczna w mediach społecznościowych, nie nastąpił jeszcze formalny odbiór samolotów przez formację, po którym zostaną one zarejestrowane w Polsce. Będą stacjonować w Gdańsku, gdzie zbudowano dla nich wielkopowierzchniowy hangar, zaplecze magazynowo-techniczne oraz zaplecza administracyjno-socjalne. Operatorem będzie I Wydział Lotniczy Zarządu Granicznego Straży Granicznej Komendy Głównej Straży Granicznej.

Zakup samolotów został w 90% sfinansowany ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Termin realizacji zamówienia mijał w październiku br., więc umowa została wykonana terminowo. W sierpniu br. KGSG informowała, że w najbliższych latach planowany jest zakup następców czterech samolotów PZL-104MF Wilga 2000 i czterech śmigłowców PZL-Kania (Straż Graniczna kupuje samoloty, 2019-01-29).

Samoloty L 410 UVP E-20 zostały zamówione przez Straż Graniczną wraz z wyposażeniem patrolowo-rozpoznawczym / Zdjęcia: Magdalena Karska, JB Investments Jan Borowski

Samoloty L 410 UVP E-20 zostały zamówione przez Straż Graniczną wraz z wyposażeniem patrolowo-rozpoznawczym / Zdjęcia: Magdalena Karska, JB Investments Jan Borowski

Wcześniej, 6 maja br. Straż Graniczna odebrała zmodernizowany śmigłowiec wielozadaniowy PZL W-3AM Anakonda, 3 stycznia br. nowo wyprodukowany śmigłowiec Airbus Helicopters H135 (do patrolowania), a 11 kwietnia 2019, również nowy, lekki śmigłowiec Robinson R44 Raven II (do szkolenia). Lotnictwo Straży Granicznej ma do dyspozycji łącznie 15 statków powietrznych, w tym wspomniane śmigłowce PZL-Kania i samoloty PZL-104MF Wilga 2000, a także samoloty M28 Skytruck i M20 Mewa oraz dwa ASP S15-1 Stemme (Zmodernizowany W-3AM w SG, 2020-05-07; H135 dla Straży Granicznej, 2018-10-09, SG odbiera R44, 2019-04-12).

Opis
Samoloty L 410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, pozwalające na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania oraz przeszukiwanie rozległych powierzchni lądowych i morskich przy odpowiedniej prędkości patrolowej. W przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska bez narażenia na niebezpieczeństwo załogi i statku powietrznego. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży udźwig i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie licznych systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych, niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania.

Wyposażenie samolotów obejmuje radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej oraz system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, umożliwiający precyzyjną identyfikację na dystansie ok. 15 km. Ponadto, załoga ma do dyspozycji modem łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów, zapewniający łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych (AIS) oraz wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.