Pod koniec lutego ukraińska spółka AutoKrAZ (Kremenczućkyj Awtomobilnyj Zawod) zaprezentowała koncepcję nowego podwozia o nazwie Atlant, przeznaczonego dla pojazdów opancerzonych w układzie napędowym 4×4 (Partnerstwo AutoKrAZ z Proforce Limited, 2019-12-17).
AutoKrAZ ma w swojej ofercie osiem pojazdów opancerzonych: 6-tonowy Cougar 4×4, 9-tonowy Spartan 4×4, 14-tonowy Hulk 4×4, 17-tonowy Shrek/Shrek-M 4×4, 21-tonowa Fiona 6×6 czy 24-tonowy Hurricane 8×8, które zostały posadowione na podwoziach produkcji krajowej / Grafika: AutoKrAZ
Głównym wyróżnikiem nowego modelu jest umieszczenie zespołu napędowego w tylnej części. Taka konfiguracja jest wymagana dla różnych rodzajów pojazdów wojskowych, a na rynku nie istnieje wiele alternatyw. Jak podkreśla ukraiński producent, z powodu umieszczenia silnika z przodu, konstruktorzy specjalnych nadwozi są zmuszeni do modyfikacji standardowych kabin, co ma negatywny wpływ na jakość końcowego produktu.
Podstawową korzyścią wynikającą z umieszczenia zespołu napędowego w tylnej części jest zwiększony obszar roboczy załogi przy równoczesnym obniżeniu profilupojazdu. Takie rozwiazanie pozwala też na zwiększenie poziomu ochrony balistycznej nadwozia od frontu oraz na uzyskanie dużego prześwitu (około 400 mm). Ponadto, zastosowano niezależne zawieszenie, automatyczny centralny system pompowania kół, hamulce tarczowe z ABS oraz istnieje możliwość zabezpieczenia podwozia przed skutkami detonacji min i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED) na poziomach 2 i 3 zgodnie ze STANAG 4569.
Atlant ma być odpowiedzią AutoKrAZ na potrzeby rynku. Uniwersalne podwozie (rama z zawieszeniem) z nowoczesnymi komponentami ma oferować najbardziej optymalny stosunek ceny, jakości i parametrów technicznych. Opracowywanie podwozia jest na końcowym etapie, dlatego ukraińska spółka poszukuje producentów pojazdów opancerzonych i specjalnych, którzy mogliby wykorzystać Atlanta jako bazowe podwozie dla swoich pojazdów.