W piątek, 13 grudnia 2024, brytyjska spółka BAE Systems, włoska Leonardo i japońska Japan Aircraft Industrial Enhancement Co Ltd (JAIEC, wcześniej jako Mitsubishi Heavy Industries; MHI) ogłosiły powołanie spółki joint venture w ramach wielonarodowego programu samolotu wielozadaniowego 6. generacji o kryptonimie GCAP (Global Combat Air Programme).
Spółka powstanie z terminem do połowy 2025 po zamknięciu warunków i uzyskaniu odpowiednich zezwoleń regulacyjnych. Porozumienie opiera się na silnej trójstronnej współpracy rządowej, obronnej i przemysłowej między Wielką Brytanią, Japonią i Włochami w programie GCAP od momentu powołania 14 grudniu 2023 organu koordynującego Międzynarodowej Organizacji Rządowej GCAP (Global Combat Air Programme – GCAP International Government Organisation; w skrócie GIGO).
Nowa spółka joint venture będzie odpowiedzialne za projektowanie, rozwój i dostawę samolotów bojowych nowej generacji i pozostanie organem projektowym dla GCAP przez cały okres użytkowania, który ma trwać dłużej niż do 2070. BAE Systems, Leonardo i JAIEC będą posiadać po 33,3% udziałów w nowym joint venture: łącząc połączone siły i wiedzę fachową trzech wiodących spółek i wyznaczając przełomowy moment dla międzynarodowego przemysłu lotniczo-kosmicznego i obronnego.
Roberto Cingolani, prezes i dyrektor generalny Leonardo, powiedział:
Ta umowa jest wynikiem intensywnej podróży, która stała się możliwa dzięki połączeniu naszych wzajemnych i wspólnych doświadczeń. To partnerstwo nie tylko zwiększa nasze możliwości technologiczne, ale także wzmacnia nasze zaangażowanie w globalne bezpieczeństwo i innowacje. Dzisiaj torujemy drogę do rozwoju nowej ery w systemach samolotów i scenariuszach wielodomenowych, wspierając długoterminowy zrównoważony wzrost gospodarek zaangażowanych państw.
Charles Woodburn, dyrektor generalny BAE Systems, powiedział:
Dzisiejsza umowa jest ukoronowaniem wielu miesięcy współpracy z naszymi partnerami branżowymi i jest świadectwem ciężkiej pracy wszystkich zaangażowanych w ten strategicznie ważny program. Nowa działalność połączy znaczące mocne strony i wiedzę specjalistyczną zaangażowanych spółek, aby stworzyć innowacyjną organizację, która będzie liderem w opracowywaniu systemu bojowego nowej generacji, tworząc długoterminowe, wartościowe i wykwalifikowane miejsca pracy w państwach partnerskich na nadchodzące dekady.
Kimito Nakae, prezes JAIEC, powiedział:
Wracając teraz na ekscytującą i ważną drogę do sukcesu GCAP, zdaję sobie sprawę, że droga ta nie zawsze może być prosta i oczywista. Uważam jednak, że dzięki kontynuowaniu silnego ducha trójstronnej współpracy i współdziałania, które pielęgnowaliśmy do tej pory, nie tylko dostarczymy GCAP na czas, ale także na poziomie przekraczającym wszystkie nasze oczekiwania.
Nowe wspólne przedsięwzięcie będzie prowadzić operacje i będzie mieć wspólne zespoły pracujące w każdym z państw partnerskich. Będzie miało siedzibę w Wielkiej Brytanii, aby zapewnić maksymalne dopasowanie i współpracę z Międzynarodową Organizacją Rządową GCAP (GIGO), która również będzie miała siedzibę w w tym kraju. Obie organizacje będą współpracować, aby wspierać opłacalną i terminową realizację programu, w tym datę wejścia samolotów do służby w 2035.
Nowy model koncepcyjny GCAP zaprezentowany 21 lipca br. / Zdjęcie: BAE Systems
Tymczasem, 9 grudnia br. spółka Leonardo UK (część włoskiej grupy Leonardo) informowała, że wspólnie z 2Excel oblatały dla Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii samolot doświadczalny Excalibur na bazie Boeinga 757, przeznaczony do testowania w locie technologii programu GCAP.
27 listopada br. agencja prasowa Reuters przytoczyła słowa ministra spraw zagranicznych Włoch Antonio Tajaniego, który powiedział, że Arabia Saudyjska prawdopodobnie dołączy do brytyjsko-włosko-japońskiego programu GCAP.
Program GCAP został uruchomiony 9 grudnia 2022 i zastąpił wcześniejsze narodowe inicjatywy, brytyjski Tempest i japoński F-X. Nowy samolot zastępował obecnie eksploatowane Eurofighter Typhoon (przez Wielką Brytanią i Włochy) oraz F-15J/DJ Eagle i F-2 (przez Japonię) oraz uzupełni obecnie wdrażane przez trzy państwa samoloty F-35. Zakłada się również opracowanie bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl), tzw. lojalnego skrzydłowego wraz z uzbrojeniem. Wcześniej zainteresowana udziałem była Szwecja, ale w ub. r. ogłoszono, że Sztokholm sam opracuje następcę JAS 39 Gripen, a 22 marca br. wybrano spółkę Saab Defence and Security jako koordynatora prac.
Oprócz trzech wymienionych spółek – liderów programu, jak czytamy w oddzielnym komunikacie prasowym Leonardo, podwykonawcami zostały: Avio Aero (Włochy), ELT Group (Włochy), IHI (Japonia), MBDA (Włochy i Wielka Brytania), Mitsubishi Electric (Japonia) i Rolls-Royce (Włochy).
🔴#LDO_PR BAE Systems (UK), #Leonardo (Italy), and Japan Aircraft Industrial Enhancement Co Ltd (JAIEC), have reached an agreement to form a new company under a business joint venture for the Global Combat Air Programme (#GCAP), subject to regulatory approvals.… pic.twitter.com/McLv1Zwuw2
— Leonardo (@Leonardo_live) December 13, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.