Przejdź do serwisu tematycznego

Niemcy: Współpraca TKMS i NVL na rzecz fregat F127

Niemieckie spółki stoczniowe ThyssenKrupp Marine Systems i Naval Vessels Lürssen utworzą spółkę joint venture na potrzeby złożenia oferty niemieckiej marynarce wojennej w programie fregat obrony powietrznej typu F127.

We wtorek, 3 września 2024, niemieckie spółki stoczniowe ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) i Naval Vessels Lürssen (NVL) wspólnie ogłosiły nawiązanie współpracy oraz plan utworzenia spółki joint venture na potrzeby złożenia oferty niemieckiej marynarce wojennej (Deutsche Marine) w programie fregat rakietowych obrony powietrznej typu F127 (Położono stępkę największej niemieckiej fregaty rakietowej – Niedersachsen).

Zdjęcie i grafika: TKMS

Umowę podpisano na targach morskich SMM 2024 w Hamburgu, które zaplanowano na 3-6 września br.

Obie strony przewidują, że Hamburg będzie siedzibą nowej spółki joint venture, która będzie odpowiadać za projekt, który zostanie zaoferowany Urzędowi do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr). Wyjściem do oferty ma być opracowany przez TKMS projekt MEKO A-400 AMD, a budowa prototypu może rozpocząć się już w 2025, jeśli będzie ku temu wola polityczna, zwłaszcza, że Deutsche Marine chciałaby aby wejście do służby nastąpiło w 2034. Okręty zostaną zbudowane przez TKMS w Wismarze (dawnej MV Werften), a przez NVL w stoczni Blohm+Voss w Hamburgu i Peene-werft w Wolgaście.

Umowę o współpracy podpisali Oliver Burkhard, dyrektor generalny TKMS i Friedrich Lürssen, reprezentujący udziałowca grupy NVL. Jako główny udziałowiec w spółce joint venture, TKMSs odegra wiodącą rolę w rozwoju i ewentualnej produkcji okrętów, podczas gdy NVL wniesie do współpracy swoje rozległe możliwości produkcyjne i wieloletnie doświadczenie w budowie okrętów wojennych. Dokładna struktura podziału prac zostanie ustalona na późniejszym etapie. Współpraca wygeneruje znaczne synergie i wniesie znaczący wkład we wzmocnienie i zabezpieczenie kluczowych krajowych technologii w dziedzinie budowy okrętów wojennych. Planowana współpraca została zatwierdzona przez niemiecki Federalny Urząd ds. Karteli, 2 września br.

Dokonaliśmy już znacznych inwestycji w rozwój technologii MEKO A-400 AMD i rozbudowę zdolności konstrukcyjnych w zakładzie w Wismarze. Teraz politycy muszą pomyślnie poprowadzić projekt następcy fregat F124 Sachsen i zapewnić mu niezbędne finansowanie. Podpisując tę ​​umowę, wyznaczamy ważny kamień milowy dla budowy i gotowości operacyjnej zupełnie nowego typu fregaty — wyjaśnił Oliver Burkhard podczas ceremonii podpisania umowy. Dodał: Jedynym celem utworzenia tego joint venture jest wdrożenie przyszłego programu fregat. Wszystko to dlatego, że uruchomienie budowy nowych fregat F127 jest pilnie wymagane z punktu widzenia polityki bezpieczeństwa. Poważna sytuacja geopolityczna wymaga jak najszybszej realizacji i zamknięcia luki w zakresie zdolności. F127 nie może zostać odłożony na później!

Friedrich Lürssen podkreślił: Nowa fregata obrony powietrznej jest kluczowym projektem dla budowy okrętów nawodnych w Niemczech. Dzięki naszej współpracy tworzymy przemysłowe warunki wstępne dla dalszego rozwoju technologicznego na wysokim poziomie, trwale wzmacniając naszą konkurencyjność w budowie okrętów nawodnych oraz zabezpieczając i rozszerzając ważne miejsca pracy w przemyśle w stoczniach i w krajowym łańcuch dostaw.

Wizualizacja MEKO A-400 AMD

Jak podkreśla TKMS, projekt MEKO A-400 AMD rozszerza istniejące możliwości, dzięki ulepszonym układom napędowym i magazynom energii/systemom zasilania dla przyszłych systemów uzbrojenia i dowodzenia, ponadto nowy typ kadłuba oferuje więcej miejsca na integrację systemów uzbrojenia i oferuje wyższą prędkość marszową. Oznacza to, że nowy typ fregaty może zostać wyposażony w kombinację nowych typów pocisków rakietowych w celu zwalczania zagrożeń z powietrza i jednoczesnej możliwości atakowania kilku celów za pomocą systemów dalekiego zasięgu. Jednocześnie fregata będzie mogła być również używana przeciwko celom morskim i lądowym, a także do zwalczania okrętów podwodnych. Wyposażenie okrętu w systemy spełniające wymagania NATO zapewni również integrację i współpracę w ramach transatlantyckiej strategii Sojuszu.

Obie spółki podkreśliły również militarne znaczenie projektu F127: obecne okręty typu F124 Sachsen osiągną koniec swojego okresu eksploatacji w ciągu najbliższych kilku lat. Wydłużenie okresu użytkowania obecnie eksploatowanych okrętów nie ma sensu ani wojskowego, ani ekonomicznego.

Jako partnerzy projektowi łączymy siły, aby szybko zamknąć lukę w zakresie zdolności obrony powietrznej na morzu, zabezpieczyć przyszłość kluczowej technologii budowy okrętów wojennych w Niemczech i wyposażyć niemiecką marynarkę wojenną w najnowocześniejszy sprzęt – powiedzieli obaj liderzy spółek.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X