31 marca minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych o podpisaniu umowy o wartości 98 579 305,00 zł netto (121 252 545,15 zł brutto) pomiędzy Skarbem Państwa, reprezentowanym przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną (2. RBLog.) a polsko-czeskim konsorcjum spółek Glomex MS Polska (Lider) oraz Glomex MS na dostawę 485 samochodów Nissan Navara (i 150 w ramach opcji).
Zakupiono samochody z dwurzędową kabiną (Double Cab) ze standardem wyposażenia Acenta (jednym z najtańszych) i najmocniejszym dostępnym silnikiem. Długość nadwozia 5330 mm, rozstaw osi 3150 mm, wysokość całkowita 1828 mm, szerokość całkowita 2085 mm. Skrzynia ładunkowa ma 1585 mm długości (przy podłodze) i 1560 mm szerokości, a wysokość tylnej klapy bagażnika wynosi 498 mm. Ładowność to ponad 1100 kg (w zależności od wersji) i 3500 kg w przypadku holowania. Samochód pokonuje przeszkody terenowe o kącie natarcia 31 stopni, zejścia o kącie 30 stopni, może brodzić na głębokości 600 mm, a minimalny prześwit to 219 mm / Zdjęcie: Nissan
Postępowanie, nazywane potocznie Małym Mustangiem, było szóstą próbą zakupu następcy Honkerów. Wcześniej Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej pod kryptonimem Mustang próbował bezzskutecznie zakupić nowoczesne samochody osobowo-ciężarowe . Zostało rozstrzygnięte 13 marca (Nissan Navara zastąpi Honkery, 2020-03-13).
Pierwsze pojazdy ogólnego przeznaczenia trafią do Wojska Polskiego jeszcze w 2020, dzięki czemu rozpocznie się proces wycofywania wyeksploatowanych samochodów terenowych Tarpan Honker w kilku wersjach: bazowej, Honker 2324, Honker 2000 i Honker 2000 2N, w tym specjalistycznych: Honker Skorpion-3, ZWD-3, WD-2001 czy ZWD-99bat (w sumie ok. 2,5 tys. pojazdów).
W 2020 przewiduje się dostawy maksymalnie 210 samochodów (160 w ramach zamówienia podstawowego i 50 w ramach opcji), w 2021 kolejnych 210 (160+50), natomiast w 2022 ostatnich 215 samochodów (165+50). Zamówienie musi zostać zrealizowane do 28 października 2022.
Zgodnie z informacją Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, do wojska trafią samochody typu pickup z możliwością zabudowy w wersji Double Cab MT Acenta z silnikami o mocy 190 KM (140 kW). Wymogami zamawiającego były zabudowę typu hard top z uchylnymi burtami, osłona pod silnikiem oraz opony z wkładkami typu run flat, pozwalającymi na kontynuację jazdy po przebiciu. W przypadku wybranych samochodów wymogiem była dodatkowa moc silnika zwiększona o 30 kW (40 KM) do 170 kW (230 KM).
Zwycięska oferta otrzymała 100 pkt. Kryteriami były cena (60%), okres dodatkowej gwarancji (8%), dodatkowa moc silnika (8%) oraz opcjonalne wymagania konstrukcyjne (24%). Oferent zaoferował zamawiającemu 24-miesięczną gwarancję.
Co ciekawe, jeden z dwóch kontroferentów, spółka Demarko ze Świętochłowic złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) skargę od decyzji o wyborze wskazanej oferty. Niemniej, w odpowiedzi 2. RBLog. złożyła wniosek do KIO, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych o uchylenie zakazu zawarcia umowy, co zostało rozpatrzone pozytywnie.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.