27 listopada na lotnisku Melsbroek w Brukseli odbyło się spotkanie sekretarza generalnego Sojuszu Północnoatlantyckiego Jensa Stoltenberga z prezesem spółki Boeing International, Sir Michaelem Arturem. Uroczystość dotyczyła sfinalizowania umowy o wartości ok. 1 mld USD (3,92 mld zł) na  modernizację 14 samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A Sentry, należących do NATO. 

Umowę sygnowali sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg i prezes spółki Boeing International, Sir Michael Artur

Umowę sygnowali sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg i prezes spółki Boeing International, Sir Michael Artur

Informacja o planach kolejnej modernizacji samolotów pojawiła się 15 czerwca. Michael Gschossmann, dyrektor generalny agencji NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation) poinformował, że program FLEP (Final Lifetime Extension Programme) pozwoli na wydłużenie ich eksploatacji do co najmniej 2035, do czasu wprowadzenia następcy, którym może zostać potencjalnie E-7A Wedgetail (NATO szuka następcy AWACS, 2019-06-17).

Jedna czwarta środków zostanie przeznaczona na prace projektowe, części zamienne i testy. Program FLEP pozwoli na zmodernizowanie urządzeń i oprogramowania systemu misji samolotu, w tym nowych procesorów anteny systemu wsparcia elektronicznego ESM. Nie przewiduje się wymiany radaru AN/SPY-2, gdyż podwoiłoby to koszty.

Prace modernizacyjne w ramach programu FLEP pozwolą na wysłużenie eksploatacji natowskich samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej do 2035-2040 / Zdjęcia: NATO

Prace modernizacyjne w ramach programu FLEP pozwolą na wysłużenie eksploatacji natowskich samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej do 2035-2040 / Zdjęcia: NATO

Wcześniej, 18 grudnia 2018 Boeing dostarczył ostatni egzemplarz natowskich E-3A, które zostały wyposażone w nową awionikę, zastępując urządzenia pochodzące z lat 1970. w ramach projektu Communication Navigation Surveillance/Air Traffic Management (CNS/ATM), wydłużając resursy do 2024 (Flota NATO AWACS zmodernizowana, 2018-12-21).

Dwie Eskadry NATO (Flying Squadron 1 i Flying Squadron 2) stacjonują w niemieckim Geilenkirchen. Złożona z 14 samolotów E-3A Sentry formacja jest pierwszą międzynarodową jednostką podlegającą dowództwu Sojuszu, począwszy od stycznia 1982. Ponadto istnieje eskadra AWACS Sojuszu, złożona z sześciu zmodyfikowanych E-3D, które operują z bazy RAF Waddington. W 2015 rozwiązano eskadrę Flying Squadron 3, która była czasowo rozmieszczona w USA i wycofano cztery samoloty ze służby z powodów ekonomicznych. Ostatni samolot o nr bocznym 449 wycofano 23 czerwca 2015 i przekazano do składowiska 309. Grupy Utrzymania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, AMARG) w Arizonie.