13 maja norweski dziennik Bergens Tidende dotarł do raportu Ministerstwa Obrony Norwegii na temat kosztów ewentualnej naprawy fregaty rakietowej HNoMS Helge Ingstad (F313), typu Fridtjof Nansen. Jednostka 8 listopada 2018 została staranowana przez maltański tankowiec Sola TS, a następnie zatonęła w pobliżu terminalu naftowego Sture w norweskiej gminie Øygarden. Jak się okazuje koszty remontu oszacowano na 12 mld NOK (5,27 mld zł), co trzykrotnie przekracza wartość nowego okrętu tej klasy.
Raport Ministerstwa Obrony Norwegii wskazuje, że naprawa uszkodzonej fregaty trzykrotnie przekracza koszt budowy nowej jednostki tej klasy. Oprócz uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji i działania wody, która dostała się do środka, w wielu miejscach kadłub i nadbudówka zardzewiały
Skalę szkód pomogli ocenić eksperci Ministerstwa Obrony oraz zewnętrzni specjaliści. Stwierdzono, że należy ocenić, czy części okrętu można wykorzystać do utrzymania pozostałych fregat typu Fridtjof Nansen, czy też sprzedać stal do ponownego przetworzenia. Dla porównania obecną wartość okrętu szacuje się na około 1,8-2,2 mld NOK (790-966 mln zł), podczas gdy jako nowy kosztował 4,3 mld NOK (1,89 mld zł), głównie ze względu na wyposażenie w system walki AEGIS.
Okręt został ponownie zwodowany 10 kwietnia po zabezpieczeniu części 45-metrowej wyrwy, powstałej w wyniku kolizji z tankowcem Sola TS / Zdjęcia: Sjøforsvaret
Przed operacją podniesienia okrętu z dna Hjeltefiordu, którą przeprowadzono pomiędzy 26 a 28 lutego, większość kadłuba i nadbudówki jednostki pozostawała narażona na oddziaływanie wody morskiej przez 110 dni. Okręt został podniesiony przez belgijskie dźwigi pływające Guliver (o nośności 4000 t) i Rambiz (3300 t) i następnie przetransportowany na pokładzie półzanurzalnego barkopontonu specjalistycznego Boabarge 33 do macierzystego portu w Haakonsvern koło Bergen, gdzie dotarł 3 marca.
Specjalistom udało się odzyskać 1400 z 2500 różnych komponentów z wyposażenia okrętu, które znalazły się na liście priorytetów. Operacja zabezpieczenia, podniesienia i transportu okrętu kosztowała 726 mln NOK (318,75 mln zł). Po zabezpieczeniu części wyrwy w kadłubie o długości 45 m, która powstała w wyniku kolizji, 10 kwietnia okręt został ponownie zwodowany (Raport ws. zatonięcia Helge Ingstad, 2018-12-01).
Zbudowany przez hiszpańskie przedsiębiorstwo stoczniowe Navantia, Helge Ingstad (F313) ma 134 m długości, 16,8 m szerokości, 4,6 m zanurzenia i 5290 t pełnej wyporności. W służbie Królewskiej Norweskiej Marynarki Wojennej (Sjøforsvaret) pozostają jeszcze cztery bliźniacze jednostki dostarczone w latach 2006-2011: Fridtjof Nansen (F310), Roald Amundsen (F311), Otto Sverdrup (F312) i Thor Heyerdahl (F314).