6 grudnia br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż Republice Korei 18 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook (Belgia zainteresowana CH-47F Chinook).
Jeden z 43 koreańskich ciężkich śmigłowców transportowych CH-47D/HH-47, które są użytkowane w wojskach lotniczych i lądowych / Zdjęcie: siły zbrojne Republiki Korei
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Seulu wnioskował o 18 śmigłowców CH-47F (prawdopodobnie w wersji Block II), 42 silniki turbowałowe T-55-GA-714A, 22 układy ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-57 CMWS i 44 szyfrowane radiostacje RT-1987 (Niemcy wybrały CH-47F Chinook w programie STH).
W pakiecie znajdują się również układy systemy ostrzegania przed opromieniowaniem radarem AN/APR-39 RWR, radiostacje AN/ARC-220, układy identyfikacji swój-obcy AN/APX-123A, systemy nawigacyjne AN/ARN-147 pracujące w częstotliwościach VHF, układy nawigacji taktycznej AN/ARN-153 TACAN, radiowysokościomierze AN/APN-209 RACC, szyfrowane radiostacje, usługi wsparcia technicznego i logistycznego rządu i wykonawcy (Boeing), usługi naprawcze i inne powiązane usługi. Maksymalna, szacowana wartość kontraktu to 1,5 mld USD (6,71 mld zł) (Najnowsze Chinooki dla Egiptu).
Obecnie, wojska lotnicze Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun) dysponują 9 CH/HH-47D, a wojska lądowe (Daehanminguk Yuk-gun) 34 CH-47D – łącznie w siłach zbrojnych służy 43 egzemplarzy. Najstarsze egzemplarze mają ponad 30 lat i to one zapewne zostaną zastąpione (Hiszpania odebrała pierwszego CH-47F Chinook).
Pierwsze informacje o analizach południowokoreańskiego urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) dotyczących przyszłości starzejącej się floty Chinooków pojawiły się 27 października 2020 w lokalnych mediach. Analizowano możliwość modernizacji i przebudowy połowy, a więc nieco ponad 20 egzemplarzy. Miało to wówczas kosztować 1,2 mld USD, czyli według ówczesnej wartości pieniądza i stopy inflacji więcej o około 100 mln USD, niż fabrycznie nowe wiropłaty. Co ciekawe, w połowie ub. r. gotowość operacyjna niedużej floty CH/HH-47D oscylowała na poziomie 40%, co wynika z braku dostępności niektórych części zamiennych do starzejącej się wersji (Południowokoreańska KAI dostarczy rodzimej piechocie morskiej śmigłowce bojowe).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.