14 sierpnia Ministerstwo Obrony Holandii i Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) podpisały umowę na modernizację floty 28 śmigłowców szturmowych AH-64D Apache Block II do standardu AH-64E Guardian (Apache Block III).

Holandia operuje flotą 28 AH-64D Apache, po tym jak dwa śmigłowce uległy katastrofom w Afganistanie (2004) i Mali (2015). /Zdjęcie: Koninklijke Luchtmacht

Holandia operuje flotą 28 AH-64D Apache, po tym jak dwa śmigłowce uległy katastrofom w Afganistanie (2004) i Mali (2015). /Zdjęcie: Koninklijke Luchtmacht

Plan modernizacji i przebudowy istniejących płatowców został ujęty w opublikowanej w kwietniu Białej Księdze Obronności i przewiduje przeprowadzenie prac w latach 2022-2024. Holandia otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup pakietu modernizacyjnego procedurą Foreign Military Sales (FMS) 20 lutego 2018, o maksymalnej wartości kontraktu 1,191 mld USD (4,38 mld zł). Umowę międzyrządową (LOA) o nieujawnionej wartości sygnowały dyrektor ds. wsparcia bezpieczeństwa w DSCA, Michèle Hizon i sekretarz stanu w MO Holandii, Barbara Visser (Holenderskie plany modernizacyjne, 2018-04-05; Farnborough 2018: MQ-9 Reaper dla Holandii, 2018-07-19).

Pakiet dla Holandii obejmuje modernizację 51 silników turbowałowych General Electric T700-GE-701C do wersji T700-GE-701D (w tym 9 na części zamienne), instalację 17 radarów kierowania AN/APG-78 FCR wraz z komponentami, 28 zestawów systemu optoelektronicznego o wyższej rozdzielczości i dokładności ASQ-170 M-TADS/AN/AAR-11 PNVSAN, 28 zestawów cyfrowego systemu ostrzegania o zagrożeniach radarowych AN/APR-48B MRFI, a także 70 zestawów nawigacji satelitarnej EGPS/INS EGI wraz z odbiornikami wielomodowymi.

Ponadto, zostaną przeprowadzone remonty generalne i przeglądy, w tym urządzeń szkoleniowych, hełmów, symulatorów, generatorów prądotwórczych, pojazdów obsługi naziemnej, części zamiennych i naprawczych. Dostarczone zostaną narzędzia i sprzęt testowy, publikacje i dokumentacja techniczna, usługi wsparcia rządu USA i wykonawcy oraz usługi logistyczne. Oprócz prac modernizacyjnych, umowa obejmie także szkolenie holenderskich pilotów w Fort Hood w Teksasie. Głównymi wykonawcami kontraktu będą Boeing i Lockheed Martin.

Analiza
Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne (Koninklijke Luchtmacht) operują flotą 28 AH-64D Apache Block II, po tym jak dwa wiropłaty uległy katastrofom w Afganistanie w 2004 (nr boczny Q-20) i Mali w 2015 (Q-15). Umowa na dostawę śmigłowców w wersji Apache Block I została podpisana w 1995, a dostawy nastąpiły w latach 1998-2002 (nr boczne od Q-1 do Q-30). W 2009 rozpoczęto modernizację do wersji Apache Block II, która obejmowała cyfrową mapę, zintegrowane wyświetlacze/celowniki IHADSS-21 i nowe systemy łączności AN/ARC-220 HF, w tym także z bezzałogowcami VUIT-2/UTA, zarezerwowane dotąd dla Apache Block III (planowana jest integracja z nowym systemem MUMT-2).

Śmigłowce szturmowe Apache w najnowszym wariancie zostały zamówione do tej pory przez osiem państw: Arabię Saudyjską, Indie, Indonezję, Katar, Koreę Południową, Tajwan, Wielką Brytanię i USA. AH-64E jest brany pod uwagę jako przyszły śmigłowiec szturmowy dla Wojska Polskiego w ramach programu Kruk, a wśród potencjalnych nabywców są Maroko i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu tych śmigłowców zrezygnował Irak (Indyjskie Apache i Chinook oblatane, 2018-07-28; Wstrzymane dostawy AH-64E dla US Army, 2018-04-21; Pakiet samoobrony dla brytyjskich AH-64E, 2018-04-05)