29 kwietnia 2018 grecki rząd zaakceptował amerykańską ofertę w postaci pakietów modernizacyjnych dla myśliwców wielozadaniowych F-16. Prace mają objąć 85 samolotów, czyli ponad połowę stanu (55%), zamiast wcześniej planowanych 123 (85%). Decyzja została zatwierdzona podczas nadzwyczajnego posiedzenia Rządowej Rady ds. Zagranicznych i Obrony, zwołanej przez premiera Alexisa Tsiprasa. Jest to kolejna konsekwencja nasilenia się w ostatnim czasie zbrojnych incydentów z Turcją (Grecja rozważa dzierżawę fregat FREMM, 2018-04-21).
Wojska lotnicze Grecji operują flotą 155 egzemplarzy F-16 w wariantach Block 30, Block 50, Block 52 oraz Block 52+ Advanced (w tym 116 jednomiejscowymi F-16C i 39 dwumiejscowymi F-16D). Modernizacja obejmie 85 z nich. / Zdjęcie: Rzecznik prasowy Polemikí Aeroporía
Minister obrony Panos Kammenos poinformował, że samoloty zostaną zmodernizowane do najnowszego wariantu F-16V po wstępnym zatwierdzeniu przez USA zmodyfikowanej greckiej propozycji, co jest związane z ograniczeniami budżetowymi w nadchodzących latach (F-16V dla Słowacji, 2018-04-06).
Nie podano kosztów 10-letniego programu, ale nie powinna przekroczyć 1,3 mld USD (4,55 mld zł). Wyższa kwota mogłaby naruszyć równowagę budżetową. Poinformowano jedynie, że do 2021 Ateny przeznaczą na to 546 mln USD (1,91 mld zł). Odnotować należy, że Grecja jako jedno z nielicznych państw NATO wydaje 2% swojego PKB na obronę.
Wojska lotnicze Grecji (Polemikí Aeroporía) wykorzystują 155 F-16C/D Block 30, 50, 52 i 52+ Advanced (116 jednomiejscowych F-16C i 39 dwumiejscowych F-16D). Jak podkreślił premier Tsipras, prace nie obejmą starszych samolotów.
Analiza
Komunikat greckiego rządu nie precyzuje jaki pakiet wyposażenia i uzbrojenia otrzymają zmodernizowane samoloty. Jednak 17 października 2017 amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną modernizację 123 F-16 za 2,404 mld USD (8,41 mld zł).
DSCA wydała wówczas zgodę na sprzedaż 125 stacji radiolokacyjnych APG-83 SABR z aktywnym skanowaniem elektronicznym, 123 modułowych komputerów misji i taką samą liczbę wielofunkcyjnych łączy danych Link 16, opartych o terminal MIDS i jednolity system łączności taktycznej JTRS, a także system bliskiej nawigacji TACAN i wskaźnik sytuacji horyzontalnej EHSI. Pakiet obejmował też 123 systemy nawigacji satelitarnej LN260 i bezwładnościowej oraz taką samą liczbę programowalnych układów cyfrowych iPDG.
W ramach opcji zawarto też pakiet 123 systemów identyfikacji swój-obcy AN/APX-126 wraz z interrogatorami zintegrowanymi z transponderami CIT, system planowania misji JMPS, symulator samolotu w wersji F-16V i modernizację dwóch greckich symulatorów F-16C/D Block 52+ do tego standardu, stację testującą poziom awioniki, szyfrowaną komunikację, wyposażenie kryptograficzne i nawigacyjne oraz 26 zestawów modernizacyjnych i integracyjnych dla zaawansowanego zestawu samoobrony ASPIS (do standardu ASPIS II).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.