Zgodnie z opublikowanymi danymi na temat importu wojskowego ukraińskiego przedsiębiorstwa badawczo-produkcyjnego WK Sistiema, polska spółka Mista ze Stalowej Woli realizuje dostawy 24 kołowych pojazdów opancerzonych Oncilla 4×4 L2014-UD dla sił zbrojnych Ukrainy, zamówionych w ubiegłym roku (Ukraiński Alligator w służbie, 2021-03-06).

Polska spółka Mista ze Stalowej Woli realizuje dostawy 24 kołowych pojazdów opancerzonych Oncilla 4x4 L2014-UD dla sił zbrojnych Ukrainy

Polska spółka Mista ze Stalowej Woli realizuje dostawy 24 kołowych pojazdów opancerzonych Oncilla 4×4 L2014-UD dla sił zbrojnych Ukrainy

 

Od 7 do 23 grudnia 2020 dostarczono siedem transporterów opancerzonych, w tym trzy 7 grudnia (o nr seryjnych 121, 123 i 124), jeden 10 grudnia (nr ser. 125), dwa 21 grudnia (nr ser. nieznane) i jeden 23 grudnia (nr ser. 127). Kolejne dostawy będą kontynuowane w bieżącym roku (pierwsze rozpoczęto 29 stycznia). Warto dodać, że co najmniej dwa pojazdy przekazano już na początku 2020 gdyż zostały zaprezentowane i przekazane siłom zbrojnym 23 sierpnia w obecności prezydenta Wołodymyra Zełenskiego. Koszt całkowity pojazdów, zgodnie z umową realizowaną na zlecenie ministerstwa obrony Ukrainy, to 317 tys. USD lub 8,3 mln UAH, tj. ok. 1,15-1,2 mln zł.

Istotnym jest fakt, że Oncilla 4×4 L2014-UD to w rzeczywistości licencjonowany i spolonizowany ukraiński Dozor-B w wersji eksportowej produkowany przez spółkę Mista we współpracy z francuską Lacenaire, zarejestrowaną na Cyprze. O udzieleniu licencji i rozpoczęciu produkcji Mista informowała podczas kieleckiego MSPO 2013. Co ciekawe, oferowane są dwa silniki wysokoprężne: niemiecki Deutz BF 4M 1013 FC o mocy 190,5 KM z automatyczną skrzynią biegów Allison 1000 i włoski Iveco NEF 4 ENTC o mocy 209,5 KM z inną skrzynią biegów (sześciobiegową) – ten drugi jest w ofercie od 2015. Prędkość maksymalna po drodze utwardzonej to 120 km/h, a zasięg 750 km. Pojazd spełnia wymagania odporności balistycznej poziomu 2 wg STANAG 4569 z możliwością jego podniesienia poziomu 3, dzięki zewnętrznemu dodatkowemu pasywnemu poszyciu pancerza.

Oncilla 4x4 L2014-UD to licencyjny ukraiński Dozor-B, powstały we współpracy z francuską spółką Lacenaire / Zdjęcia: Mista

Oncilla 4×4 L2014-UD to licencyjny ukraiński Dozor-B, powstały we współpracy z francuską spółką Lacenaire / Zdjęcia: Mista

Według informacji producenta, oferowany pojazd ma masę 8800 kg (+/- 3%), ale według informacji WK Sistiema masa ta wynosi 9296 kg, co należy wiązać prawdopodobnie z zastosowaniem zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowym NSW, co zauważono podczas prezentacji z 23 sierpnia ub. r. oraz dodatkowego opancerzenia (Ukraina odebrała Bars-8MMK, 2019-09-30).

Pojazd ma 5450 mm długości (5800 mm z wciągarką o uciągu 6,8 t), 2450 mm szerokości, 3100 mm rozstawu osi, 2000 mm szerokości stojaka i nie mniej niż 400 mm prześwitu. Załoga składa się z trzech żołnierzy (dowódcy, kierowcy i strzelca), a desant z sześciu kolejnych. Z tyłu znajdują się drzwi dla desantu, na dachu właz awaryjny, a na burtach i z tyłu luki strzelnicze. Pojazd charakteryzuje się promieniem skrętu 8,9 m, 30-stopniowym kątem wspinania się i 24-stopniowym maksymalnym kątem przechyłu (Nowe wyposażenie ukraińskiej armii, 2018-11-19).

Oncilla 4×4 są oferowane w pakiecie z centralnym systemem pompowania opon, hydraulicznym wspomaganiem kierownicy, systemami łączności i nawigacji satelitarnej, ogrzewaniem, klimatyzacją i wentylacją (NATO AECTP-230), automatycznym systemem gaśniczym, jednostką filtrującą i wentylującą, Producent oferuje również modernizację pojazdów patrolowych do zadań wozu rozpoznania chemicznego i radiologicznego, dowodzenia czy rozpoznania. Pojazdy są budowane z polskiej stali Armstal 500, podobnie jak Dozory-B (prototypy Dozor-B powstały z ukraińskiej stali typu 71).