26 października rząd Belgii zaakceptował plan inwestycyjny dla modernizacji technicznej sił zbrojnych o wartości nawet 9,2 mld EUR (39,56 mld zł) obejmujący m.in. pozyskanie 34 myśliwce wielozadaniowe 5. generacji F-35A Lightning II, 60 wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC, 382 transportery opancerzone Griffon VBMR i 4 bezzałogowe statki latające MQ-9B SkyGuardian w wersji rozpoznawczej.

Jaguar EBRC jest kołowym pojazdem rozpoznawczym i wsparcia ogniowego w układzie napędowym 6x6, z trzyosobową załogą. /Zdjęcie: Nexter Systems

Jaguar EBRC jest kołowym pojazdem rozpoznawczym i wsparcia ogniowego w układzie napędowym 6×6, z trzyosobową załogą. /Zdjęcie: Nexter Systems

Minister Obrony Belgii Steven Vandeput otrzymał zgodę parlamentu federalnego na przygotowanie ustawy uruchamiającej środki pieniężne na realizację zamówień wojskowych. Będzie ona realizowana w ramach strategicznego planu na lata 2016-2040. Jak dotąd uruchomiono z tego tytułu 7 mld EUR (30,1 mld EUR).

F-35A zastąpi starzejącą się belgijską flotę myśliwców F-16AM/BM Fighting Falcon. /Zdjęcie USAF

F-35A zastąpi starzejącą się belgijską flotę myśliwców F-16AM/BM Fighting Falcon. /Zdjęcie USAF

Za równowartość 4,011 mld EUR (17,25 mld zł), czyli pół miliarda mniej niż przewidywano, Belgia pozyska 34 myśliwce wielozadaniowe 5. generacji F-35A Lightning II wraz z dwoma centrami symulacji lotów, sprzętem i systemami teleinformatycznymi do obsługi operacyjnej i technicznej samolotów w bazie i podczas ich rozmieszczenia, a także zaawansowanymi hełmofonami dla pilotów. W ramach tej kwoty przewidziano także modernizację systemów uzbrojenia oraz szkolenie personelu latającego i technicznego w latach 2018-2030. Pierwsze F-35A pojawią się w Belgii w 2023. O wyborze amerykańskich samolotów 5. generacji, media belgijskie informowały 21 października (F-35A dla Belgii?, 2018-10-22).

Belgia chce nawiązać partnerstwo z Francją w zakresie eksploatacji wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC i transporterów opancerzonych Griffon VBMR, obejmującej wspólne szkolenia, organizację i wsparcie logistyczne. /Grafika: Nexter Systems

Belgia chce nawiązać partnerstwo z Francją w zakresie eksploatacji wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC i transporterów opancerzonych Griffon VBMR, obejmującej wspólne szkolenia, organizację i wsparcie logistyczne. /Grafika: Nexter Systems

Zakończono także procedurę akceptacji zakupu 60 wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC i 382 transporterów opancerzonych Griffon VBMR za równowartość 1,1 mld EUR (4,73 mld zł). Procedura trwała od 22 czerwca 2017. Pojazdy zostały opracowane w ramach francuskiego programu Scorpion przez spółki Nexter Systems, Arquus (wcześniej Renault Trucks Defense) i Thales. Od 2025 Jaguar EBRC zacznie zastępować transportery opancerzone Pandur I, natomiast Griffon VBMR zostanie wprowadzony w miejsce pojazdów typu Piranha IIIC DF90 i ATF Dingo 2 MPPV (Leclerc XLR dla Francji, 2018-08-07).

Belgia stanie się drugim, po Wielkiej Brytanii, użytkownikiem bsl MQ-9B SkyGuardian, które otrzymały lokalne oznaczenie Protector RG Mk. 1. /Zdjęcie: RAF

Belgia stanie się drugim, po Wielkiej Brytanii, użytkownikiem bsl MQ-9B SkyGuardian, które otrzymały lokalne oznaczenie Protector RG Mk. 1. /Zdjęcie: RAF

Trzecim istotnym zakupem, który został zawarty w planie inwestycyjnym są amerykańskie bezzałogowe statki latające MQ-9B SkyGuardian. Rząd zdecydował o rozpoczęciu negocjacji ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu dwóch systemów bsl klasy MALE, obejmujących po dwa statki powietrzne i naziemną stację kontroli. Ceną wyjściową jest 180 mln EUR (773,94 mln zł) za jeden zestaw. Zakup dwóch kolejnych jest planowany w późniejszym okresie, tak aby siły zbrojne miały na wyposażeniu 8 bsl do 2030.

Analiza
Dwa dni przed ogłoszeniem decyzji przez rząd, płk Harold Van Pee, szef pionu zakupów Komponentu Lotniczego Sił Zbrojnych Belgii (Luchtcomponent), powiedział na konferencji prasowej, że łączny koszt pozyskania F-35A wyniesie 4,658 mld EUR (20,03 mld zł). Pierwotnie zakładano, że na ten zostanie przeznaczone 3,573 mld EUR (15,41 mld zł).

Griffon VBMR 6×6 (w przyszłości także w wersji 4×4), o masie całkowitej do 24,5 t, jest zdolny do transportu 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Napęd stanowi silnik o mocy 400 KM. Uzbrojenie może stanowić zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z 12,7-mm ckm, 7,62-mm km lub 40-mm granatnik maszynowy. Docelowo ma powstać pięć konfiguracji pojazdu: transporter piechoty, wóz dowodzenia, pojazd obserwacji artylerii, opancerzony ambulans i pojazd naprawczy.

Jaguar EBRC, którego prototyp zaprezentowano 16 maja 2018, jest kołowym pojazdem rozpoznawczym i wsparcia ogniowego w układzie napędowym 6×6, z trzyosobową załogą (dowódcą, działonowym i kierowcą). Został wyposażony w jednostkę napędową o mocy 490 KM, która zapewnia mu zasięg do 800 km. Masa pojazdu nie przekracza 25 t. Uzbrojenie stanowi pojedyncza 40-mm armata automatyczna CT40 z systemem podawania amunicji AHS, umieszczona w dwuosobowej wieży 40 CTAS. Uzbrojeniem dodatkowym jest podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Zakupione pojazdy mają mieć również zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 7,62-mm km oraz osiem wyrzutni granatów dymnych (Prototyp Jaguar EBRC, 2018-05-17).

Z kolei opracowany przez koncern General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI), MQ-9B SkyGuardian, zarówno w konfiguracji rozpoznawczej, jak i bojowej, powstał jako zmodyfikowany do standardów NATO bsl Certifiable Predator B klasy MALE o zwiększonej rozpiętości skrzydeł na potrzeby Wielkiej Brytanii. Otrzymał lokalne oznaczenie Protector RG Mk. 1 i formalnie wszedł na wyposażenie RAF w połowie marca 2018. W lipcu, jako pierwszy na świecie bsl, wykonał przelot nad Atlantykiem (Pierwszy transatlantycki lot bsl, 2018-07-15).