Przejdź do serwisu tematycznego

Metrea odkupiła 14 francuskich tankowców KC-135RG/C-135FR

Amerykańska spółka Metrea sfinalizowała zakup od rządu francuskiego wycofywanych z eksploatacji 14 samolotów tankowania powietrznego KC-135R Stratotanker i C-135FR.

W czwartek, 11 lipca 2024, amerykańska spółka Metrea poinformowała, że sfinalizowała zakup od rządu francuskiego wycofywanych z eksploatacji w wojskach lotniczych i kosmicznych (Armée de l’air et de l’espace) 14 samolotów tankowania powietrznego KC-135RG Stratotanker i C-135FR. Umowa została zawarta 17 maja br.

C-135FR / Zdjęcie: Senior Airman Aubrey White, USAF

Dzięki temu zamówieniu Metrea włoży jeszcze więcej wysiłku w zapewnienie niezbędnych możliwości dla flot naszych partnerów w zakresie komercyjnego wsparcia tankowania w powietrzu, którego potrzebują do szkoleń, ćwiczeń i przemieszczania sił – powiedział Jon „ Ty” Thomas, szef grupy lotniczej i kosmicznej w Metrea. Jako jedyny dostawca komercyjnego tankowania za pomocą KC-135 zapewniamy, że siły amerykańskie, sojusznicze i partnerskie mogą się szkolić, ponieważ najprawdopodobniej będą działać w sytuacjach awaryjnych – tankując za tankowcami KC-135, które pozostają zdecydowanie najpopularniejszym tankowcem w służbie dziś i w dającej się przewidzieć przyszłości.

Zakup obejmuje 11 samolotów C-135FR, które zostały przekazane do Metrea w dniu 26 czerwca 2024 oraz  3 KC-135RG Stratotanker, która zostanie przekazana w późniejszym terminie, który zostanie ustalony (Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji planowano je wycofać w 2025 – przyp. red.). Dodatkowe samoloty dołączają do obecnej floty Metrea składającej się z 4 KC-135R, zakupionych wcześniej od rządu Singapuru. Dzięki temu Metrea posiada obecnie największą na świecie komercyjną flotę do tankowania w powietrzu i flotę tankowców większą niż wszystkie suwerenne kraje z wyjątkiem czterech największych: USA, Rosji, Chin i Arabii Saudyjskiej. Mniej posiadają Wielka Brytania i Francja, a także konkurencyjna spółka Omega Air Refueling.

W Metrea mamy przyjemność kontynuować użytkowanie samolotów KC-135, które służyły francuskim siłom zbrojnym przez ponad 60 lat – powiedział Thomas. W czasie służby we Francji te samoloty utrzymywano w najwyższej gotowości operacyjnej i nadal będziemy robić to samo, wykorzystując je jako samoloty komercyjne. Jesteśmy podekscytowani możliwością pokazania, że ​​samoloty odbiorcze, które potrzebują naszego wsparcia, mogą teraz otrzymywać jeszcze bardziej komercyjne rozwiązania AAR.

Metrea jest jedyną spółką komercyjną posiadającą i obsługującą flotę samolotów KC-135 Stratotanker, oferującą usługi tankowania w powietrzu dla sił zbrojnych. Metrea realizuje kontrakt z dowództwem NAVAIR (Naval Air Systems) amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) na komercyjne usługi wsparcia w zakresie tankowania w powietrzu dla samolotów US Navy, ale także Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) oraz sił zbrojnych NATO/państw sojuszniczych.


Jeden z czterech dotychczasowych KC-135R spółki Metrea / Zdjęcie: Metrea

Flota spółki Metrea wylatała ponad 130 000 godzin na samolotach różnych typów, w misjach i w różnych lokalizacjach, wspierając cele bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz innych państw sojuszniczych i partnerskich. KC-135R należące do Metrea są wyposażone w dwa podskrzydłowe zasobnikami z przewodami elastycznymi z wielopunktowym systemem tankowania MPRS (Multi-Point Refueling System), które ułatwiają tankowanie wyposażonych w sondę samolotów wojskowych.

W zeszłym roku Metrea jeszcze bardziej poszerzyła zakres komercyjnego tankowania w powietrzu, wprowadzając nowe możliwości:

  • Kwiecień 2023 r. – Metrea przeprowadziła pierwsze w historii komercyjne tankowanie z powietrza za pomocą sztywnym przewodu paliwowego pod kadłubem;
  • Czerwiec 2023 r. – Metrea przeprowadziła pierwsze w historii komercyjne tankowanie samolotów USAF;
  • Październik 2023 r. – Metrea przeprowadziła pierwsze w historii komercyjne tankowanie samolotów bojowych USAF, czyli A-10C Thunderbolt II.

Siedziba spółki Metrea znajduje się w Waszyngtonie, a placówki znajdują się w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i UE.

W siłach zbrojnych Francji następcami sprzedanych samolotów są europejskie samoloty transportowo-tankujące Airbus A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Wprowadzono 9 egzemplarzy, podczas gdy 4 kolejne zostały zamówione. Otrzymały nazwę własną Phénix. Dostawy rozpoczęły się 27 września 2019.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X