Przejdź do serwisu tematycznego

Media: Peru negocjuje zakup samolotów FA-50

Według nieoficjalnych doniesień portalu branżowego Pucara Defense, rząd peruwiański negocjuje z Koreą Południową zakup maksymalnie 24 lekkich samolotów bojowych KAI FA-50 Fighting Eagle.

W poniedziałek, 1 lipca 2024, południowoamerykański portal branżowy Pucara Defense poinformował, że według nieoficjalnych doniesień rząd peruwiański negocjuje z Koreą Południową zakup od 20 do 24 lekkich samolotów bojowych KAI FA-50 Fighting Eagle.

Zdjęcie: Korea Aerospace Industries

Jak czytamy, oczekiwane jest podpisanie listu intencyjnego (Letter of Intent, LoI) w nadchodzących tygodniach oraz umowy międzyrządowej przed końcem roku o wartości prawie 780 mln USD (3,118 mld zł). Według źródeł w Peru i Korei Płd., celem byłby program podobny do już zrealizowanej inicjatywy dostaw 20 turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych KT-1 Woongbi (10 KT-1P i 10 KA-1P), z których 16 zostało zmontowanych lokalnie przez SEMAN (Servicio de Mantenimiento) tamtejszych wojsk lotniczych (Fuerza Aérea del Perú, FAP) w bazie lotniczej Las Palmas.

Rząd w Limie negocjuje transfer technologii i know-how, w celu uruchomienia produkcji większości z planowanych FA-50 w Peru, włączając w to niektóre komponenty produkowane lokalnie. FA-50 mają wypełnić zadania wycofanych w 2023 dwusilnikowych lekkich samolotów szturmowych Cessna A-37B Dragonfly i zastąpić nadal użytkowane samoloty szkolne Aermacchi MB-339 (5 egzemplarzy).

Obecnie, oprócz negocjacji związanych z FA-50, Peru analizuje propozycję brazylijską dotyczącą sprzedaży 24 samolotów szturmowych Embraer EMB 314 Super Tucano za 480 mln USD (1,92 mld zł), ofertę Leonardo na samoloty M-346FA za nieujawnioną kwotę i kolejną od Textron na samoloty AirLand Scorpion. Chociaż brazylijska oferta wiąże się ze znacznie niższymi kosztami , Super Tucano ma mniejsze możliwości w zakresie misji obrony powietrznej i szturmowych niż FA-50, a także jest samolotem o osiągach dość podobnych do KT-1 używanego już przez Peru. Co więcej, oferta Embraera nie wiąże się z udziałem lokalnego przemysłu. Jeśli chodzi o AirLand Scorpion, Textron od ponad dekady nie uzyskała żadnych klientów.

Rząd Korei Południowej zasugerował również przyłączenie się Peru do programu samolotów wielozadaniowych nowej generacji KAI KF-21 Boramae, ponieważ ich główny partner, Indonezja, ogłosiła ograniczenie swojego zaangażowania, co ma wpływ finansowy na program. Lima szuka bowiem następcy 8 MiG-29S/SE i MiG-29SMP/UBP oraz 11 Mirage 2000P/DP, a w kręgu zainteresowań jest zakup 24 F-16.

KAI wyprodukowała 219 samolotów rodziny T-50/T-50B/TA-50/FA-50, które trafiły do wojsk lotniczych pięciu państw, w tym Indonezji (14 T-50i + 8 zamówionych), Iraku (24 T-50IQ), Filipin (12 FA-50PH), Polski (12 FA-50GF Block 10 i 36 FA-50PL Block 20 zamówionych) i Tajlandii (14 T-50TH + 2 zamówionych) – a najwięcej z nich, bo 143 służy w rodzimych siłach zbrojnych. Obecnie, zamówienia opiewają na kolejne 83 egzemplarze, m.in. do Malezji (18 FA-50M Block 20 zamówionych). Niedoszli użytkownicy to Argentyna, Uzbekistan, Izrael i Tajwan. Zgodnie z informacją z końca ub. r., KAI oferuje obecnie samoloty m.in. w Kolumbii oraz na nieujawnionym rynku (Peru?). Zainteresowanie ma też wyrażać Irlandia, która nie posiada obecnie lotnictwa bojowego, ale jego utworzeniem jest zainteresowana od 2020.

Jeśli chodzi o sukcesy przemysły obronnego Republiki Korei w Peru to należy wymienić niedawne zwycięstwo spółki Hyundai Rotem Company (HRC), we współpracy z STX Corporation, w postępowaniu przetargowym na dostawę 30 kołowych transporterów opancerzonych, oferując model K808 (KW2) w układzie napędowym 8×8 czy kolejne zamówienia HD Hyundai Heavy Industries na okręty wojenne.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X