21 kwietnia br. południowoamerykański serwis branżowy SA Defensa poinformował, że Ministerstwo Obrony Republiki Peru autoryzowało rozpoczęcie programu zakupu nowych kołowych transporterów opancerzonych w układzie napędowym 8×8, a wśród pięciu otrzymanych ofert być KTO Rosomak z Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) we współpracy z fińską Patria Oy.
Zdjęcie poglądowe / Rosomak, PGZ
Konkurencyjne oferty przedstawiają się następująco:
- K808 (KW2) oferowany przez południowokoreańską Hyundai Rotem;
- LAV III oferowany przez kanadyjską General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C);
- Pars III oferowany przez turecką FNSS Savunma Sistemleri;
- Arma oferowany przez turecką Otokar Automativ (część Koç Group).
Postępowanie przetargowe ma wyłonić dostawcę partii 30 kołowych transporterów opancerzonych 8×8 w wersji bazowej (do transportu żołnierzy), a budżet zamówienia wynosi 60 mln USD (252,11 mln zł).
Co ciekawiej, powyższa informacja zadaje kłam twierdzeniom południowokoreańskiego dziennika Hankyung (znanego jako Korea Economic Daily), który 2 kwietnia br. miał przekazać informację Ministerstwa Nauki i Cyfryzacji Republiki Korei o tym, że władze w Limie już wybrały ofertę z 99 K808 (KW2) za ok. 190 mln USD (798,34 mln zł). Oczywiście docelowa liczba pojazdów może być prawdziwa, gdyż obecnie jest mowa o partii 30 pojazdów (w domyśle: pierwszej partii).
Obecnie, wojska lądowe Peru (Ejército del Perú) dysponują względnie nowoczesnymi kanadyjskimi kołowymi transporterami opancerzonymi LAV II (32 egzemplarze), podczas gdy reszta parku maszynowego jest już przestarzała. Mowa o amerykańskich gąsienicowych transporterach opancerzonych M113A1 (120 egz.), półgąsienicowych M9A1 (50 egz.) i kołowych M8/M20 Greyhound (60+6 egz.), niemieckich kołowych UR-416 (150 egz.), włoskich kołowych Fiat 6614-G (25 egz.) i Fiat 6616-H (15 egz.) oraz sowieckich BRDM-2 z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi 9M14 Malutka (30 egz.) i BTR-60 (12 egz.).
Jeśli chodzi o dotychczasowe sukcesy eksportowe produkowanego w Siemianowicach Śląskich kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, to w pierwszej kolejności należy wymienić Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie trafiło 40 podwozi bazowych (w konfiguracji zbliżonej do polskiej) na mocy umowy z 6 listopada 2015 o wartości ok. 170 mln zł. Dostawy zrealizowane pomiędzy końcem stycznia a połową czerwca 2016.
Kolejnym użytkownikiem Rosomaków będzie Ukraina, która zamówiła 150 podwozi bazowych 5 kwietnia 2023, podczas wizyty prezydenta Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie (zamówienie miało zostać ogłoszone przez stronę ukraińską 31 marca). Wśród tych pojazdów znajdą się trzy kompanijne moduły ogniowe ze 120-mm moździerzami samobieżnymi M120K Rak oraz prawdopodobnie 100 kbwp z ciężkimi zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia od australijskiej spółki Electro Optic Systems (EOS).
Polska Grupa Zbrojeniowa wcześniej informowała, że KTO Rosomak został zaoferowany Macedonii Północnej, ale 16 marca 2021 państwo to otrzymało zielone światło na zakup 54 amerykańskich ICV Stryker w wariantach transportera piechoty M1126, pojazdu dowodzenia M1130 i samobieżnego moździerza M1129.
Peru’s (🇵🇪) @MindefPeru has authorized the beginning of the 8×8 AFV competition for the Army.
The competition will decide whom will supply a batch of 30x units of 8×8 armored vehicles for troop transport, with a budget of $60 million.
1/3 pic.twitter.com/8mlroAdWAC
— SA_Defensa (@SA_Defensa) April 21, 2023
Last one, photo didn’t fit on previous tweet
3/3 pic.twitter.com/6oiIcG2g2z
— SA_Defensa (@SA_Defensa) April 21, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.