18 marca sekretarz Departamentu Obrony Australii Christopher Pyne poinformował, że w ramach programu AIR 555 królewskie australijskie wojska lotnicze (Royal Australian Air Force, RAAF) kupią cztery samoloty walki radioelektronicznej (wre) MC-55A Peregrine warte 2,46 mld AUD (6,63 mld zł). Zostaną one opracowane w oparciu o samoloty dyspozycyjne Gulfstream G550.

G550 są użytkowane instytucje rządowe w 15 państwach. Trzynaście z nich to samoloty walki radioelektronicznej czy dowodzenia i kontroli / Zdjęcie RSAF

G550 są użytkowane instytucje rządowe w 15 państwach. Trzynaście z nich to samoloty walki radioelektronicznej czy dowodzenia i kontroli / Zdjęcie RSAF

Program AIR 555 został formalnie rozpoczęty w sierpniu 2016 i początkowo miał objąć zakup dwóch samolotów. Jednak 26 czerwca 2017 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na eksport pięciu Gulfstreamów G550 o maksymalnej wartości 1,3 mld USD (4,92 mld zł). Modyfikacji płatowców i zabudowę specjalistycznego wyposażenia wre, łączności i samoobrony miała dokonać spółka L3 Communication Systems w swoich zakładach w Greenvile w Teksasie.

Ostatecznie zdecydowano się ba kupno czterech samolotów, które będą wykorzystywane w zakresie zwiadu, rozpoznania radioelektronicznego i walki radioelektronicznej (AISREW) do wsparcia działań na morzu, w powietrzu i na lądzie. MC-55A Peregrine będą stacjonować w bazie lotniczej RAAF Edinburgh w Australii Południowej, gdzie bazują także samoloty patrolowe AP-3C Orion i P-8A Poseidon. W przyszłości będą tam  także stacjonować bezzałogowe statki latające MQ-9 Reaper oraz sześć MQ-4C Triton (MQ-9 dla Australii, 2018-11-19; Australia kupiła MQ-4C Triton, 2018-06-27).

G550 wzmocnią pozostające w służbie od 2015 samoloty walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej E/A-18G Growler. Będą także wspierać działania F-35A Lightning II oraz samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail (Australijskie F-35A w kraju, 2018-12-11).

Analiza
Gulfstream G550 jest popularnym samolotem dyspozycyjnym. Od 2004 wyprodukowano około 500 egzemplarzy. W 15 państwach użytkują ja instytucje rządowe. W 2016 Polska zamówiła dwa samoloty w wersji do przewozu najważniejszych osób w kraju (VIP) o nazwach własnych Książę Józef Poniatowski Generał Kazimierz Pułaski (Szkolenie pilotów G550, 2018-06-10).

Na G550 bazują wersje specjalistyczne w zakresie walki radioelektronicznej czy dowodzenia i kontroli. Izrael eksploatuje dwa samoloty oznaczone jako Eitam w wersji dowodzenia i kontroli (Conformal Airborne Early Warning and control, CAEW) oraz dwa jako Shavit w wersji do specjalnych misji elektronicznych (Special Electronic Missions Aircraft, SEMA). Turcja i Włochy także użytkują po dwa samoloty CAEW, z kolei Singapur aż cztery. 8 września 2017 spółka L3 Technologies wybrała samolot G550 jako platformę dla przyszłego samolotu walki radioelektronicznej, opracowywanego w ramach programu EC-X jako następca floty Lockheed EC-130H Compass Call. Z kolei we wrześniu 2018 US Navy odebrała pojedynczy samolot do misji specjalnych, który zastąpi Lockheed NP-3D.