23 września Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP zaprezentowała 3,5-tonową mobilną, bezzałogową platformę hybrydową do zadań szybkiego reagowania o nazwie Hunter. Projekt był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) (Roboty rozpoznania dróg dla WP, 2020-09-03).
Bezzałogowa platforma hybrydowa przeznaczona do zadań szybkiego reagowania Łukasiewicz-PIAP Hunter ma 3,5 t masy własnej, 470 cm długości, 220 cm szerokości, rozstaw osi 220 cm, a koła mają średnicę 1 m/ Zdjęcie: Sławomir Puchalski, Łukasiewicz-PIAP
Zgodnie z przekazanymi redakcji Magazynu MILMAG informacjami, zrobotyzowana platforma mobilna (UGV, Unmanned Ground Vehicle) Hunter może osiągać prędkość ok. 50 km/h i jednocześnie wykonywać zadania patrolowe lub rozpoznawcze np. w zakresie ochrony granic państw. Platforma wyposażona została w dziewięć kamer wysokiej rozdzielczości HD: kamerę PTZ oraz cztery kamery obrysowe, a także cztery kamery jezdne: przednią i tylną na ramie oraz przednią i tylną na relingu (Polskie roboty TRM do Izraela i Francji, 2020-09-04).
Hunter może zostać doposażony m.in. w bezzałogowy statek latający wraz z lądowiskiem. Bezzałogowiec, stale podłączony przewodem zasilający do platformy może być wykorzystywany zarówno jako instrument rozszerzający potencjał rozpoznawczy jak i jako retransmiter sygnału radiowego
Dzięki napędowi na wszystkie koła (4×4) i dużemu skokowi zawieszenia (25 cm), pojazd z łatwością porusza się w trudnym i zróżnicowanym terenie, a dwie skrętne osie gwarantują wysoką mobilność. Hunter może realizować zadania patrolowe w trybie działania autonomicznego, wykorzystując zaawansowane techniki planowania ścieżki, omijania przeszkód i rozpoznawania obiektów (Współpraca MON z Siecią Badawczą Łukasiewicz, 2020-08-01).
Platformę można wyposażyć w dodatkowe akcesoria, takie jak: zestaw czujników wraz z modułem pozwalającym na autonomiczne poruszanie się po zadanej trasie, manipulator o napędzie hydraulicznym, georadar, skrzynie ładunkowe, bezzałogowy statek latający (bsl) wraz z lądowiskiem, wyposażonego w głowice PTZ z możliwością integracji kamery bsl ze stanowiskiem operatora pojazdu, oraz przekaźnikiem radiowym zwiększającym zasięg sterowania bsl (Nowe funkcjonalności PIAP Patrol, 2020-07-29).
Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą konsoli przenośnej z możliwością podłączenia dodatkowego ekranu, kierownicy i pedałów / Zdjęcia: Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP
Hunter ma 3,5 t masy własnej, 470 cm długości, 220 cm szerokości, rozstaw osi 220 cm, a koła mają średnicę 1 m. Pojazd wyposażono w zawieszenie zależne typu 3-link z drążkiem Panharda, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami o sterowanym tłumieniu. Napęd jest złożony z trakcyjnych silników elektrycznych zintegrowanych z mostami napędowymi. Konstruktor zastosował blokadę mechanizmów różnicowych i dwie osie skrętne poprawiające dzielność terenową.
Generator prądotwórczy o mocy 110 kW jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym (Li-Ion). Ponadto, istnieje możliwość zasilania dodatkowych urządzeń z napięć 600VDC, 3 x 400VAC, 24VDC. Koła wyposażono w hamulce tarczowe, ponadto jest hamulec postojowy na silniku. Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą konsoli przenośnej z możliwością podłączenia dodatkowego ekranu, kierownicy i pedałów.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.